onsdag 4 februari 2009

Träning i älvsjö

Ikväll var jag med ett gäng från klickerforumet och tränade i garagen under älvsjö-mässan. Var hur trevligt som helst, det gick över förväntan med båda hundarna! Jag är mycket nöjd med kvällen, och var trevligt att se folk som verkligen klickertränar att träna.. :) Det är skillnad mellan att träna med klicker och att klickerträna..

Vad jag gjorde med mina hundar var främst en massa kontaktövningar utan så stora krav. Kontakt blir belönat helt enkelt. Och med tanke på att det var en del folk och rätt mycket hundar så var det lite utmanande för mina. Först och främst att det kom en massa hundar, som man inte skulle skälla på, springa fram till osv. Sen gå förbi i närheten av andra som tränade sina saker med bibehållen kontakt, lite olika svårighetsgrad och krav på mina hundar. Yoda körde jag lite fritt följ med samt några inkallningar. Crux var jag nöjd med om hon höll sig nära min i slakt koppel. Sen gjorde vi en platsliggning också. I Yodas fall var det en sittning. Det är utmaning nog att sitta stilla på kall asfalt. Han skötte sig jättebra trots att han satt mellan två främmande hundar och det var lite störning. Han reste sig upp en gång för att han hörde något ljud. Men med tanke på att det här var första gången han satt i grupp så är jag mycket nöjd.

Däremot är jag inte lika nöjd med mina hundars skällande, pipande och gnyende idag. De lät. Och det var mycket. Först när det kom hundar. Sen för diverse ljud. Sen för att jag tittade på en annan hund. Sen för att några andra hundar busade lite. Sen för att jag klappa en annan hund.. Tja... Ni förstår vad jag menar? De brukar inte vara såhär skälliga, och det känns inte heller som någon idé att korrigera dem eftersom all uppmärksamhet är belönande när det gäller mina jyckar. Men, det finns ju öronproppar... *s* 

2 kommentarer:

Sofie sa...

Så roligt med träning! Om ett par veckor är vi på igen också! :D

Jo kineserna har en del tandproblem, men det är mest de nakna som har problem med att de inte tappar valptänder, inte får "ordentliga" vuxentänder och tappar dom då dom har så korta tandrötter. Sallys tand verkar inte ha fått syre, och sånna problem är väl mer vanliga "småhundsproblem" tror jag. Så jag vet itne, får hålla koll på hennes tänder och se hur det går.

Tack för tipset om halsduk! Ska definitivt testa. Hon vågar knappt lägga ner huvudet ordentligt med tratten. Kan ju gissa hur mycket jag har sovit i natt :P Kramar!

Anonym sa...

Älvsjö får vi göra om, jag har ju som sagt massa att träna :P Position kanske ;)