söndag 8 februari 2009

Crux tar ledarrollen längst fram i kopplet!

Igår var jag på ett litet födelsedagskalas hos en kompis för henne hund som fyllde 2 år. Var väldigt trevligt, även om ljudnivån och stressnivån hos hundarna var för hög för min smak. Yoda låg mest bredvid mig och höll koll på vad som åts. Crux däremot, var fullt upptagen med att leka polis. Nu har jag konstaterat att hon inte går optimalt ihop med tikar, framförallt inte sådana som är i hennes ålder eller yngre. De ska gärna sättas på plats. Jag tyckte hon uppförde sig under all kritik igår, så hon fick sitta i mitt knä och försöka lugna ned sig större delen av tiden. För var det något litet gnabb nånstans så for hon dit som en skottspole för att trycka på den som var i underläge. Tikar.. *muttrar* Jag får helt enkelt inte ge henne sådana möjligheter i framtiden, för hon har tendenser att mobba andra hundar så att säga. Framförallt de som är i hennes storlek. Eftersom jag umgås mycket med folk som har hund, och en del har tikar, så får vi klura på ett sätt att få henne lite mindre.. tja.. som hon är.

En annan intressant sak där var att det var en kvinna där som sålde hundgrejer. Hon är även cetrifierad instruktör i Amichien Bonding. Vilket är något jag är rätt skeptisk mot. Hon pratade inte mycket om det, förns jag frågade vad hon menade med att hunden tog ledarrollen när det drog i kopplet. Den tog tydligen inte över ledarskapet, eller var dominant, men den tog ledarrollen. Jag fick ingen förklaring på min fråga, eller någon fråga faktiskt. Jag hävdar att Crux drar i kopplet för att jag låter henne, för att jag inte tränat ordentligt och varit konsekvent nog. Men jag har tydligen gett henne ledarrollen och det är inte bra! (jag är ironisk, om ni inte förstår det..) Så jag har en tik som tror att hon bestämmer och tar på sig allt ansvar! Personligen så tycker jag Crux är lite dominant, eller vad man ska kalla det, hon är världens härskare, allt tillhör henne, alla är hennes undersåtar och hon har vetorätt i alla frågor. Hon charmar och manipulerar alla människor med sitt söta ansikte för att få dem att göra som hon vill. Detta är nog en bieffekt av att hon växt upp med en katt som lekkompis. Jag tror att hon skulle ha kvar sina världshärskar-tendenser även om hon inte fick gå framför mig på promenaden.. *skrattar* 


9 kommentarer:

Sofie sa...

Hehe! Och alla hundar som får gå först ut genom dörren bestämmer över sin ägare! För att inte tala om dom så får sova i sängen! Hahaha folk och deras "ledarskapsproblem" alltså! :D

Anonym sa...

Ja sånt där ja... tycker dra i kopplet verkar ha bra mycket mer att göra med hur livlig hunden är. Spralliga hundar drar i kopplet, om man inte genom träning lyckats lära dom att låta bli (och det kan ju vara nog så svårt). Lugna hundar låter ofta bli att dra av sej själva. Svårare än så är det inte. Finns många analyser som ska krångla till allting... Intressant också att ledarroll och ledarskap tydligen är olika grejer, men det går inte att förklara VAR skillnaden ligger.
/Dvärghundspossen

Ida Eklöf sa...

Sofie: Haha, man blir lite matt på dem ibland..

DP: Nepp. Om man nu menar något och tror stenhårt på det, samt undervisar i det, bör man väl kunna förklara vad man menar när man använder vissa ord som är lite laddade?

Anonym sa...

Kanske var hon där för att sälja hundprylar, inte i egenskap av sin andra roll? därav svarsbristen kanske!

Anonym sa...

Ledarskap och ledarroll behöver inte heller betyda något negativt, men ibland kanske man har förutfattade meningar om saker som sägs av människor man inte vill veta mer om, där man redan vet att man själv har rätt, eller inte vågar lyssna på andra sätt att vara! /LoM

Ida Eklöf sa...

Anonym: Kanske så var, men hon presenterade sig som instruktör, och pratade mycket hundträning, och då är man ju nyfiken och frågar om det är något hon säger som man inte förstår. Jag ser inget underligt i det.

LoM: Hon sa själv att hon inte menade ledarskap, utan ledarroll, och jag är ju nyfiken på vad personen menade var skillnaden mellan dessa. När de nu inte är samma sak.

Anonym sa...

Förresten, vad i det här med Amichien Bonding är du skeptisk emot? vet du något om det eller dömer du utifrån lösryckta detaljer?

Ida Eklöf sa...

Anonym: Jag är skeptisk till teorin om de flesta problemen man har med sin hund grundas i att man låtit den ta "ledarrollen", vad nu denna innebär. Och att hunden ska äta efter "ledaren" för att veta sin plats, personligen tror jag inte det spelar någon roll vem som käkar först. Det finns ju alltid något man inte gillar, och något man gillar, i de flesta träningsfilosofier. Det finns grejer i Amichien Bonding jag tycker är helt okej, och saker jag inte gillar.

Anonym sa...

Men det är ju inte alltid du ska äta före hunden, det är om och under ex.vis den period då du, om du har haft problem med din hund (tex stress vid olika tidpunkter), detsamma gäller att gå ut före hunden samt det med att ligga i sängen. Gör man "rätt" så behöver man inte använda de träningsmomenten längre fram, när hunden kommit ur sin "stress" och man ser att den börjar må som den ska, då försvinner också andra saker som kan ha triggats av denna stress - mycket löser sig automatiskt liksom.