torsdag 19 februari 2009

Jag hatar att handla mat.

En sak som jag hatar med att bo själv är att jag måste handla mat, och själv bestämma vad jag ska äta, eller rättare sagt: vad jag ska handla. Hemma så tänker jag "Det skulle vara jättegott med bacon!" och när jag kommer till affären klarar jag inte att köpa bacon, för det ser så vidrigt ut. Köttdiskar får mig lite att må illa. Jag tycker om att äta kött, det är okej att tillaga, men jag tycker inte om att handla det! Om någon annan handlat det, för mina pengar, så skulle det säkert inte vara några problem. Underligt. Samtidigt klarar jag inte riktigt av att vara vegetarian, även om det blir mycket vegmat så vill jag ha kött då och då.

Iaf så har jag ingen sån där matinspiration riktigt. Blåbärsyoggi är gott, samt frukt. Annat är jag inte riktigt sugen på. Men nu har jag ägnat senaste dygnet åt att blötlägga och koka kidneybönor, då får jag minsann äta eländet också! Jag tycker det är jättesvårt att komma på bra maträtter. Jag är rätt noga med vad jag äter, att jag ska få i mig tillräckligt med näringsämnen osv. Framförallt tillräckligt med grädde :P Näe, men försöker äta varierat och nyttigt. Med betoning på försöker.

Sen är butiken närmast i flempans centrum inte den roligaste heller. Utbudet är lite speciellt så att säga. Mycket bakklava, storpack av godis osv. Och lite annat. Men ofta har den massa grejer med kort datum, superduperbilligt.

3 kommentarer:

Sofie sa...

Jag tycker det är värst att laga maten! Vet vad man är sugen på idag, om man orkar göra något som är si och så avanccerat osv... och JA, Flempan affärer är inte det bästa! Speciellt inte om man har krav på maten :P Det minns jag sen jag bodde där, och jag hade nog inge vidare stora krav. Ett tips är att åka till huddinge och handla, tyckte fktiskt det gick bra att åka dit kommunalt och handla.. :D

Anonym sa...

Ja handla mat är hemskt tråkigt. Har tagit mig i kragen idag och fyllt på min kyl efter att ha ätit ur det totalt åter igen. Jobbigt att släpa hem det är det också. Man skulle haft bil och kanske tom en man som sköter inhandlingen. :D

Anonym sa...

Sofie: Jag får göra det nästa gång!

Sandra: Så nu får du mjölk i potatismoset? :P Bil gör det MYCKET lättare att handla, då slipper man tänka på "kommer jag orka bära det här" osv.. I bilen är det bara å lassa in och sen komma på att det inte ryms i kylen..