torsdag 26 februari 2009

RymmarCrux och garaget

Idag fick båda hundarna följa med, samt canvasburen. Yoda skötte sig rätt bra i den, när jag väl täckte av den. Crux behöver mycket mycket mer burlekar och lära sig att vänta på att jag öppnar. För hon kraffsar, och lyckas till om med kraffsa så att buren öppnas. Dumma hund.. *muttrar*

Med Yoda tränade jag lite linförighet och inkallningar. Sen budföring. Den här gången hajjade han mycket fortare än första gången! Lite pip och gnäll i frustration först innan han förstod att han skulle springa till hjälpföraren(jag minns inte namnet på henne nu, står helt still i huvudet..). Sen gick det bra. Körde först bara 5 meter, då var tempot rätt lågt, sen öka vi avståndet och då fick han upp lite fart. Dessutom kom mitt i allt värsta störningen, nämligen ett gäng joggande tjoandes ungdomar som sprang förbi bakom hjälpföraren när han var på väg mot henne. Han stannade upp, gav ett skall åt dem och fortsatte sen med det han skulle. Att springa efter joggande människor är iofs inget han brukar göra, men nu dök de upp så fort att han nog tyckte det var lite obehagligt. Men det gick ju bra ändå!

Lilla Crux är som vanligt en klass för sig. Det kan bero på att jag inte har några klara mål för henne, att jag inte vet hur jag ska lägga upp träningen, och att vi måste jobba på hennes fokus. Så vi kör nästan bara kontaktövningar. Problemet är att jag tycker det är jättetråkigt att bara träna kontakt när man är ett gäng som tränar tillsammans. Men det går ju inte att göra så mycket mer eftersom hon inte har fokus nog för något annat. Nästa vecka kanske jag bara tar henne, hon kan behöva lite egentid och tid då jag funderar på hur jag ska lägga upp en plan för henne. Svårt att köra burlekar med henne när jag har med Yoda, för hunden jag inte tränar väntar ju i buren.

1 kommentar:

Anonym sa...

hej. vilken fin blogg. söta vovvar. tittar absolut in igen.