lördag 14 februari 2009

Nya kriterier och monsterskohyllan

Eftersom vår apporteringsträning inte gått bra eller framåt alls så bestämde jag mig för att börja om med helt andra kriterier. Hos Yoda finns redan ett intresse för apportbocken, han kopplar den samman med mat. Så idag lade vi upp ett helt nytt träningspass, en del inspirerat från boken Control Unleashed, som jag för övrigt rekommenderar starkt!

1. Jag lade ut en liten filt på golvet, som jag klickade för när Yoda var på den, sen för att han satt på den och till sist för att han låg stilla på den.
2. Gjorde lite övningar som gick ut på att han lugnt skulle ligga kvar på filten medans jag gick runt försiktigt.
3. Tog bort filten och inväntade att han satt framför mig innan jag presenterade apporten.
4. Reste han sig upp när jag visade apporten så tog jag bort den och inväntade att han satt lugnt först innan jag presenterade den för honom. Klick vid gripande då han fortfarande satt. Reste han sig upp så tog jag bort apporten och inväntade att han satt igen. (Jag höll bocken så pass nära att han inte skulle behöva resa sig för att gripa den)
5. Avslutade med att ta fram filten igen som han fick lägga sig på, frivilligt, och klappade lite lugnande.

Hur det gick? PERFEKT! Han var ovanligt lugn och fokuserad när jag verkligen bestämde mig för idag att träning ska vara lugn, han ska inte få någon belöning eller förstärkning alls för oönskade beteenden. Han pep och knorrade några gånger, men det var inte samma stressnivå som det brukar vara. Det kanske bara var idag, men det kändes mycket bra, som en milstolpe nästan..

Crux och har jag tränat lite linförighet i korridoren bara. Det har uppkommit en störning: En dörrmatta som en granne har utanför sin dörr! Nu har vi redan gått förbi den några gånger när vi ska ut på promenad, men den förlorar inte sin spänning för det, utan måste kontrolleras! Om jag skulle gått in andra "korridoren" så skulle det var värre, för där står sedan imorse en SKOHYLLA. Inte bara en skohylla, utan en MONSTERskohylla som äter små dvärgpinschrar till frukost! Crux fick syn på den från trapphuset när vi vänta på hissen imorse. Det finns farliga saker och farliga saker, polisen Crux har läst i mina papper från bostadsbolaget, och där står det att man inte får ha grejer i korridoren! De utgör en brand- och utrymmningsfara hävdar Crux! Och jag tror att hela trapphuset hörde detta klockan åtta en lördagsmorgon. Hon var mycket upprörd..

2 kommentarer:

Sofie sa...

Hahahaha! Söta Crux! :D

Sofie sa...

Vi har också börjat filtträna nu! Passar perfekt, lugnt och sansad övning som förhoppningsvis tröttar ut henne lite :)

Du är utmanad i min blogg:D