tisdag 24 februari 2009

hundmöten och annan träning.

Dagens föreläsning i skolan handlade om Freud och Jung, intressant och lärorikt som vanligt. Lite roliga teorier som kan funderas en del på, framförallt Jung som jag inte visste så mycket om innan.

Hundarna då. Idag har vi tränat rätt mycket, verkligen varje promenad har jag klickat kontakt, gå i slakt koppel, sköta sig hyffsat. Det gick rätt bra tills vi mötte en dam med två hundar på en gångbro. Samma hund kom fram lös morrandes på mina hundar igår, men den hade en sele på sig så den fick aldrig chansen att komma ända fram till den. Iaf så fick Yoda spel när vi mötte den, jag har inte sett honom så upprörd över en annan hund, han verkligen skaka och framkallade någon ljud jag aldrig hört från honom förut. Dock från en annan dvärgpinscher som verkligen ville döda alla andra hanhundar... Det var väldigt obehagligt. Jag tog mina till sidan så mycket jag kunde vid mötet och höll Yoda i halsbandet och stod mellan hundarna och mötet. Det var inte alls roligt att se Yoda reagera så häftigt på den hunden(som för övrigt ser ut som en tysk jaktterrier). Det känns vi gått flera steg tillbaka i hans osäkerhetsträning. Jävla skitkärring som skulle släppa fram den där hunden....För hon kopplade den, och sen kopplade hon loss den så den sprang fram igår?!?! Jag blir inte klok på människor, hur svårt är det att koppla en hund? Nej, hon tappade den inte, jag hörde ett varsågod....

Åter till vår övriga dag som varit mycket trevlig och gått mycket bra när det gäller träning. Lite burlekar, filtövningar, hållande av apport och ligg. Apporteringen är svår, ingen av mina hundar har några tendenser att hålla kvar en millisekund längre än de tror att de behöver... Så vi får klura ut något där. Dessutom så har Yoda mött andra hundar på promenad idag som han inte fått panik över att möta, mycket skönt.

Inga kommentarer: