onsdag 18 februari 2009

Garaget med Yoda

Igår var jag och Yoda i garaget och tränade med ett gäng från klickerforumet. Japp, bara jag och Yoda! Efter att ha funderat lite efter förra tillfället som kändes helt katastrofalt så bestämde jag mig för att bara ta med mig en hund för att kunna fokusera och inte känna mig stressad över att den andra satt och skällde. Så min syster Åsa fick passa Crux i några timmar.

Så här gick träningen: på tåget på vägen dit mötte vi flera hundar, och jag klickade kontakten hela tiden, han fick knappt tillfälle att säga något alls eftersom han var så fokuserad på mig. Väl där fick jag lite, "jaha, nu har jag glömt bort min träningsplan.." men det ordnade sig. Körde lite linförighet först. Sen fick han ligga på filten, ligga uppbunden på filten, ligga kvar på filten osv. Gick sådär. Jag satte nog lite höga kriterier för den störning som fanns där, my mistake! Sen fick han sitta där medans jag hjälpte några andra eller bara kikade på när de tränade. Jag tycker det är väldigt intressant att se hur andra tränar, hur de klurar på saker för att de ska bli bättre.

Sen körde vi lite början på budföring med Sandra som hjälp. Vi stod några meter ifrån varandra och meningen var att Yoda skulle springa mellan oss. Eftersom jag tycker han är rätt osmart så blev jag grymt imponerad när han tänkte till och fattade vad han skulle göra. Jag var mycket nära att ge upp, locka eller göra massa grejer innan han fattade, men skärpte till mig och hade is i magen, och han fattade till slut! Han skulle allstå springa från mig till Sandra, som klickade och gav godis och sen var passiv, så skulle han springa till mig som belönade för att sen bli passiv, osv. Han såg överlycklig ut när han fattade vad vi ville, han brukar annars mest bli frustrerad om man försöker shejpa något, så det här var ett stort steg. Framförallt i min tro på vad han klarar av.

1 kommentar:

Sofie sa...

Duktig Yoda som imponerad för matte! Det är hans öron som gör att man tror ha inte ska vara smart, men skenet bedrar! Känner liksom igen det från Sally :P