fredag 13 februari 2009

garage-träning

Igår kväll var vi i älvsjö-garaget och tränade. Det var ingen bra träningsdag för mig, för en stund innan jag skulle iväg blev jag väldigt upprörd över en sak, och det hängde kvar och påverkade mitt tålamod och humör negativt. Jag är inge bra på att skaka av mig saker så fort..

Iaf så är mina hundar grymt känsliga för sånt, framförallt Yoda. De uppförde sig rätt illa, det började på vägen till tåget då det bara studsades och skälldes. Väl på plats så skällde de faktiskt inte på alla hundar till att börja med. Förra gången kom vi ju först, och då skulle de skälla på varje ny hund, nu när vi kom dit när många redan var där, så var de inte lika gapiga. De flesta hundarna hade de iofs träffat förra gången, så de kände ju igen dem också. Sen så var det lite folk där vi inte träffat förut, bland annat en stor malle-hane. Den blev Crux upprörd på! Framförallt när den sprang runt och lekte med sig matte..

Gjorde inget avancerat med hundarna. Försökte mig på lite ingångar med target för Yoda, typ 5 repetioner. Han gjort 1 rätt. Så det var lite väl svårt för honom, så vi får backa där när det är så mycket störning. Körde även lite att han ska stå framför mig och titta på mig, vilket vi började shejpa häromdagen, det gick lite bättre. Crux fick göra lite kontaktövningar bara, det var svårt nog.

Nästa träningstillfälle funderar jag på att bara ta med mig en hund, skaffa hundvakt åt den andra. För det blir nog för mycket för mig att hantera när den ena tokskäller när jag tränar den andra. Det är främst Yoda som skäller iofs, Crux är tystare. Han skäller för att han sitter uppbunden, Crux skäller för att hon blir upprörd över något, tex lekande hundar, ätande hundar, skällande hundar, att jag klappar en annan hund.. Och sånt. Får se hur vi ska jobba på det här...

2 kommentarer:

Sofie sa...

Snart är jag och Sally med också! Då kommer genast Yoda verka som ängeln som aldrig skäller ;)

Anonym sa...

Tänk som så att det hade varit bra tråkigt om man fick en perfekt hund när man fick hem sin valp. Och du dte kunde varit mkt värre. Da hade kunnat ha varit både fula och aggresiva med. ;)