lördag 11 april 2009

Påskfirande i Tumba

Jag är inte säker, men jag tror inte att en dvärgpinscher ska se ut sådär! Men så blir det om matte tycker att hunden hässjar och springer för mycket i värmen och känns som att den ska bli överhettad, då svalkar hon den i ett dike och då får hunden ett tokryck och ser då ut som på bilden ovan!

Jag har börjat läsa en bok mamma gav mig i julklapp. Jag är dålig på att läsa julklappsböcker. Framförallt skönlitteratur. Det här är väl lite mer populärvetenskap eller vad man ska kalla det. Det är av Olle Carlsson och heter "Kristendom för ateister". Jag vet inte vad min mor ville med att ge mig denna, men det kan hon få svara på vid tillfälle ;) Iaf så är det en väldigt intressant bok så långt som jag kommit. Carlsson är präst, och är ett väldigt bra exempel på en "nyare" typ av präst som har en väldigt öppen syn på vad tro och religion är. Han påpekar till att börja med att tro eller inte tro på Gud inte är något konstant, och att Gud bara är hans benämning på "någon högre makt". Jag har inte kommit så långt ännu, men den är intressant och lättsmält, och kan nog vara väldigt övertygande för målgruppen. Han är en av dem som börjar få mig att ändra min bild av präster i bland annat Svenska Kyrkan.

Idag har jag även varit i Tumba hos släktingar till mig och firat påsk. Det var mycket trevligt! Jag har alltid träffat dessa tillsammans med min familj vid högtider och då blir det alltid lite krystat och påtvingat för min del, därför har jag haft lite svårt med umgänget. Men idag var det annorlunda. Jag har spenderat tid med att småprata i lugn och ro med båda och känt mig väldigt bekväm och naturlig i umgänget. Det var helt jätteskönt! De har ändå varit släktingar till mig hela mitt liv, och först nu upptäcker jag hur trevliga de är! Bättre sent än aldrig visserligen, men sen kan det vara så att det är först nu jag känt mig redo för att lära känna dem mer ordentligt? Jag tror nästan det, för tidigare har det inte känts rätt, men nu känns det rätt av någon anledning. Jag börjar komma till ro i livet och bit efter bit börjar falla på plats. Att jag äntligen har en egen bostad har gjort mycket för min process. Fast, processen pågår förhoppningsvis livet ut.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Hej Ida,
tack för din(a) kommentarer i min blogg.

Skönt att allt börjar falla på plats för er och hoppas du och Yoda kan njuta av vår och sommar.

Vi ses och Hörs!
Kram
Heidi & Pinnsen

Sofie sa...

Haha! Vilken bild! Du vet att det är helt okej att ha en hund som inte är riktigt som alla andra va? Haha, typ galen :P