onsdag 15 april 2009

Back on Track

Beslut om att BoT klassas som doping.


Förlåt ordvalet: men vilka jävla okunniga människor som fattat det där beslutet. Ibland blir jag inte klok på människor. Back on Track används i stor skala på tävlingshästar, iaf i hoppning vilken är den gren jag är mest insatt i. Det är inga problem, det är inte dopingklassat. Inte såvitt jag vet, det var några år sedan, men jag har inte hört något om BoT. I hästvärldens dopingreglemente som är det mycket noga med vilka liniment som får användas när och hur. När man får behandla hästarna med vad, hur långt det är till tävling osv är något som man har ständig koll på som skötare till tävlingshästar.

Jag tycker det är löjeväckande att BoT ska klassas som doping. Säger som andra jag pratat med om detta: Ska saker som akupunktur, massage, stretching, styrketräning, uppvärmning och annat också bli förbjudet eftersom detta även kan dölja skador? Har en vän som har en hund med dåliga höfter, men tack vare att den hunden tränas så noggrannt och ordentligt och därför är välmusklad så har hon inga problem. Ska detta ses som doping eftersom att hennes starka muskulatur runt höfterna döljer den ev smärta hon kan ha pga pålagringar? Eller ses det som förebyggande mot skador och pålagringar om kan yttra sig i smärta? Vad är nästa sak som ska förbjudas, det är en fråga som jag tror många ställer sig idag.. Tonerna är ganska upprörda på forumen.

1 kommentar:

Katta & Doriz sa...

Allvarligt?? Det var det mest korkade jag hört på länge!
BoT är väl ingen doping. Det är ett material som värnar om muskulatur, inte biffar upp det.
Hunden som du tar upp har träning som vi människor har underhållsmotion så att vi håller oss friska...