måndag 6 april 2009

hundmöten

Eftersom jag har fått grym träningsinspiration med Yodas osäkerhet vid hundmöten så tänkte jag föra lite logg i min blogg. Just nu vill jag träffa hundar ute bara för att kunna klicka honom och träna! 

Hundmöte 1. Svart sak som brukar skälla på oss dyker upp runt en krök, jag är snabb och hinner klicka precis när den dyker upp vilket gör att en virrig Yoda vänder på en femöring mot mig för gotta. Sen så är han inte lika på att få belöning för klicket, utan några klick fick jag köra upp maten i ansiktet på honom. Men han var tyst, dock spänd och raggig.

Hundmöte 2. Stirrande JRT i flexi går på trottoaren på andra sidan vägen, som behöver gås om. Yoda slängde ett litet ögonkast på den, annars med tokkontakt med mig hela tiden!

Hundmöte 3. Man med sina 2 lösa aussies(tror jag..) som inte ens sneglar på mötande hundar. Yoda stirrade lite men sökte snabbt kontakt.

Hundmöte 4. Tuss i snöre som var lite väl nära oss trots att jag tydligt tog ut en sväng för att jag inte riktigt litar på tonårstjejer med tuss i snöre. Den var väl en meter ifrån oss i flexit.. Då var Yoda tvungen att spänna upp sig och resa raggen och tycka det var mycket obehagligt, men tyst var han och han åt godiset. Sen tog det kanske 1 minut innan han skakade av sig och började nosa igen. Detta var dock en tyst tuss i snöre som inte såg så fientlig ut i hundspråk. 

Det har gått rätt bra tycker jag, det är bara jag som måste vara snabbare ibland. Nu har jag bara haft torrfoder i fickan eftersom hans mage nog inte ska ha mer blodpudding efter helgen.. Men det äter han glatt det också! Råkade vid ett tillfälle rycka honom i kopplet, vilket förvärrade hans osäkerhet vid möte ett, eftersom jag själv blev överraskad. 

Vi har även anmält oss till MH i vår, ett som Svenska Schnauzer-Pinscherklubben anordnar och ett som min klubb Bro-Håbo anordnar. Så det är större chans att jag kommer med på dessa än "vanliga" MH. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Fler som letar hundar att möta efter CU-kursen ;)

Känns dock som om det inte går lika fort fram i den träningen här som det gjorde i början. Men det går framåt! Idag la han sig bara o stirra ut en hund men det gick att med lite studs och glädje från min sida att få ur honom ur det stadiet och sen trilla stora polleten ner för att vi leker den där leken, nu minns jag :P