söndag 5 april 2009

CU-kurs dag 2

Vilken dag! Jag är verkligen helt utmattad. Men nöjd! Vaknade i kungsängen i morse av fågelkvitter, i övrigt var det helt tyst. Så underbart. Har man fönstret öppet här hör man tåget, bilar, människor och annat löst pack. Kanske en fågel ibland. Där var det bara tystnad, låg kvar rätt länge och njöt av det.. Sen bar det iväg till Jakobsberg för andra kursdagen. På tåget dit så klev det på en stirrande schäfer, och jag tog till mig Åsas tips om att klicka när han kollade på denna. Eftersom vi körde lite sådant igår så fattade han snabbt och fick av hela hundmötet bara ut några små boff. Jag är nöjd! Att jag såg att den skulle gå på tåget så att jag hann plocka fram klicker och godis gjorde nog en del. Samtidigt så kanske det blev lite fel att när jag plockat fram det så kommer det en hund. Jaja, en gång är ingen gång?

Väl där fikade vi och pratade lite om gårdagen osv. Sen en gemensam promenad med alla hundar och det gick så bra! Yoda har uppfört sig bra för det mesta, även om han visat mer av sina dåliga sidor idag. Men det var bra att han gjorde det, för jag märkte direkt hur han betedde sig, och hur JAG reagerade på det. Frågan vem som är först, jag eller han, hönan eller ägget? För vi påverkar varandra så grymt mycket med sinnesstämningar. Det skär i mig när han är uppe i varv och stressar. Eller är rädd eller olycklig.

Eftermiddagen bestod av en del övningar, och mycket teori. Yoda uppförde sig utmärkt på vissa, men när vi hade sprungit till filten så var han helt tiltad i skallen, och stressmjällade. Där såg jag verkligen hur han visade med allt hur stressad han var, och det var en riktig utmaning att få ned honom i varv och inte själv bli stressad och frustrerad över hans sinnesstämning. Och det GICK! Grymt imponerad över mig själv.

Helt enkelt en underbar helg. Åsa är helt fantastisk som kursledare, extremt pedagogisk och gör det verkligen enkelt för en att förstå vad hon menar och hur man kan göra. Jag har fått många verktyg att jobba med under helgen. Det kommer att bli grymt kul att köra vidare på det här, och lärorikt. Det är rätt många i vår träningsgrupp på klickerforumet som gått denna kurs, så ska se om vi kan köra ihop oss lite med just CU-övningar!

Tack så hemskt mycket alla för en underbar helg, och Åsa som åkte upp ända från Skåneland för att hjälpa oss med oss själva och våra hundar! Det var underbart att se hur hundarna och människorna utvecklades!

Inga kommentarer: