tisdag 28 april 2009

Nära ögat..

Idag hände en väldigt obehaglig sak. Var ute med Yoda och hade honom som vanligt lös på fälten så han kunde rusa lite. Helt plötsligt så flyger han flera meter åt sidan med svansen mellan benen från en grästuva och ser riktigt skrämd ut. När jag tittar närmare så inser jag att han har överraskat en snok i sitt solande.. Det var en snok. Jag är säker. Jag kollade på den 35 ggr för att försäkra mig om detta. Yoda var rätt skärrad över den otrevliga ormen, och jag kollade igenom honom ordentligt. Han hade inte blivit huggen! *pustar ut* Han var lite orolig bara och ville kolla vad det äckliga väsande var för något, men icke sa nicke! Sen efteråt när jag klämt igenom honom en massa och pustat ut lite så insåg jag att det KUNDE varit en huggorm som KUNDE ha bitit honom! Då flyger scenariot med att mina lilla älskling kan försvinna så lätt upp framför ögonen på mig. Det är INGET jag vill tänka på, bara tanken är fruktansvärd. 

Frågan är hur jag ska göra nu. Ska jag sluta ha honom lös pga att det finns ormar denna årstid? Även om jag har honom i koppel så kan han ju springa på en i dikeskanten när vi är ute och går.. Hur jag än gör KAN han stöta på en orm, där spelar koppel ingen roll har jag insett. Han är ju inte problem att ha lös direkt. Dessutom var han ca 3 m ifrån mig när han träffa ormen. Yoda mår bra av att springa, och behöver det också. Han kallas inte Spralleman för inte.. Jag får väl stampa runt på fälten och  i skogen först för att skrämma bort alla ormar?? Vet faktiskt inte. 

Han har för övrigt fått exspot på sig idag. Det är dock mot fästingar och inte ormar.. 


4 kommentarer:

Sofie sa...

Usch vad läskigt! Hoppas du slipper dom!

Jag skulle fortsätta ha honom lös! Jag menar, olyckor kan alltid hända, det är bara hålla koll, väsnas mycket och hoppas på det bästa.

Sally har också fått fästingmedel på sig idag! Har plockat en hel del (3 st) sista veckan! Bläää äckligt!

Sofie sa...

Btw, LP står SÅKLART för Läskig Person ;) Trodde jag skrev det men det gjorde jag visst inte, nåja, ändrat nu :P

Anna-Karin sa...

Hej! Fy vad läskigt, det var tur att det inte var en huggis. Jag är jätterädd för ormar, såg en fet huggis vid klubben när det var freestyletävlingar i helgen. Lova var så intresserad av att gå ner i diket där vi satt som tur var drog jag bort henne, strax efter såg jag huggisen!!!!

Katta & Doriz sa...

Tyvärr kan vi inte förhindra det. Olyckor händer, oavsett om de är kopplade eller inte.
Vissa ställen är mer ormrika än andra. Det kan vara bra att hålla koll på.
Skönt att det gick bra!