onsdag 22 april 2009

Nu har nedräkningen börjat.

Nu har nedräkningen börjat. En vecka kvar till tentan, och vi haft två tunga seminarier att plugga till denna vecka, ett av dem är imorrn. Känns lite dumt med upplägget, att bara ha tre lektionsfria vardagar fram tills tentan. *muttrar* Något att skriva om i kursutvärderingen. Nu sitter jag med uppgiften inför imorrn och försöker gnugga geniknölarna. Här är det inte bara att analysera texten utan även den trevliga sista punkten i texttolkningsmetoden: "Vad ser eller hör jag om livet genom textens perspektiv? Vad händer med min förförståelse?". Nog för att man för rätt länge sen insåg att alla tolkningar man gör är objektiva, men nu när man SKA vara subjektiv och tänka till lite samt rannsaka sig själv, detta blev svårt! Så nu ska jag fundera på hur mina spontana förståelse av texten(Amos 7-8 samt Daniel 12 i GT) ändrats av att jag gjort mig själv historiskt medvetande om textens bakgrund, vem vad när hur osv. Ungefär. Låter det virrigt? Kan bero på att jag känner mig lite virrig av detta.

Inga kommentarer: