lördag 4 april 2009

CU-kurs dag 1

Idag var första dagen på helgens kurs med Åsa Jabobsson. Till att börja med så var vädret helt underbart, strålande sol! Vi började med att sitta och presentera oss, prata lite om kursen för att sen gå ut och göra lite övningar. Eftersom jag gjort en del filtövningar enligt både hennes tidigare kursupplägg och publicerat på webben samt läst boken(Control Unleashed av Leslie McDevitt) som kursen är baserad på så kändes det rätt bra och enkelt, eftersom Yoda fattat grejen redan tidigare. Vi körde på olika varianter och jobbade på att få hundarna avslappnade. Märkte stor skillnad på Yoda liggstil förmiddag och eftermiddag, han var klart mer avslappnad på eftermiddagen! Samt tröttare. Ville få upp honom lite i varv för att kunna slå av och på med hjälp av filten, gick sådär. Men tillslut så fick jag till en liten stresshöjning. Sällan jag behöver anstränga mig för att få upp honom lite, utan det brukar komma utan att jag ber om det. Jag känner dessutom att jag blir bättre på att läsa mig hund idag, se honom lite ur någon annans ögon.

Det är sällan man önskar att sin hund uppför sig lite sämre. Framförallt när man är på kurs då man vill ha lite mer kontroll och hjälp med problembeteenden, och hunden då uppför sig nästan exemplariskt. Yoda var lugn och fokuserad större delen av tiden, gick inte upp i stress så mycket som han kan göra i vardagssituationer.

Två otroliga saker hände idag. Den första är att när i på lunchen satt och käka pizza så lade sig Yoda på SIDAN på MARKEN som var GRUSIG! Alla som har normala hundar tycker väl inte det är så konstigt. Men Pernilla om också har en dvärgpinne undrade om Yoda var sjuk, om han mådde riktigt bra eftersom han låg på gruset! Yoda var trött, det var sol, och han älskar att ligga och sola. Han låg till och med i mitt knä på rygg och myste utomhus... Min lilla söta kille! Sen när vi vänta på tåget så hände det igen, min hund lade sig ned på grusig mark och vilade!! På en perrong full med folk. Han brukar iofs inte vara så hetsig i sådana situationer, men han brukar till sin hög sätta sig ned, absolut inte lägga sig ned. Nu var ju han dödstrött och jag kommer nog inte se mer av honom det här dygnet. Får väl tvinga ut honom på kvällspromenad..

Jag hade för övrigt ställt klockan på 05.45 imorse. Men eftersom jag var så taggad inför kursen så vaknade jag regelbundet sen klockan tre i morse, och klockan halv fyra så såg jag fel på klockan, gick upp, åt frukost, läste tidningen och myste lite, trots att jag rätt tidigt kom på att jag var lite tidig. Äh, jag var ju vrålhungrig så lika bra att gå upp. Sen kröp jag upp i sängen till T igen innan det var dags att gå upp på riktigt så att säga.. *s* När jag berättade det för honom tyckte han att jag inte var riktigt klok i huvudet.. *skrattar ännu mer* Nu är jag hemma hos föräldrarna och ska bli matad och sådära. Trevligt!

2 kommentarer:

Sofie sa...

Roooligt!! Hoppas du blir lika nöjd som jag var!! :D Visst är det jobbigt när hunden sköter sig just när man har möjlighet att faktiskt få hjälp med sina problem!?! Första gången jag skulle gå kurs med Sally och förklarade att Sally var helt osocial kastade hon sig över instruktören och tokälskade henne! Haha! Hopplösa hundar! På CU-kursen visade hon dock sina värsta hyperaktiva sidor! :D Lycka till i morgon! :D

Ida Eklöf sa...

Ja, jag vill ju att han ska vara lite hysterisk.. Så jag hoppas han visar mer av sin _sanna_ sida imorrn. *s* Och sen bara är underbar som han var idag... :D