torsdag 9 april 2009

klickerfolk i Visättra

Igår var jag och träffade några från klickerforumet och tränade nere vid planen här i Visättra. Vi hade väl ingen bra start, jag kom rusandes hem från skolan, hämta hunden, filt, klicker, godis och en varmare jacka. Sen halvspringa ned till planen. Allt detta gjorde jag med telefonen i handen för att hinna med även det.. Mindre smart. Att försöka få en småstressad hund som varit själv hemma i 5 timmar att fokusera var inte heller så lätt.

Så större delen av passet bestod av att min hund skällde. Och var stissig. Vi fick till det någorlunda stundtals ändå tycker jag. Eftersom det fanns människor där som hade nycklar till containern så övade vi lite på lydnadshindret. Inte på ett speciellt klickerst vis kanske, utan lite mer klassiskt. Fick dock se exempel på hur man kan träna det mer klickerskt. Det var roligt, framförallt för att hunden hade ett så jäkla bra driv och kampglädje. Lite avundsjuk blir man på hundar som verkligen tar kamp som belöning! Vi tränade lite ställande under gång(fortfarande när jag backar) samt ett försök till apportering. Men, eftersom vi endast apporteringstränat inomhus så var det lite väl mycket störning. Fick en del bra råd, och inser verkligen att jag måste börja köra mer av olika slags impulskontroll med Yoda! Kört en del, men han är verkligen tjoooohoooo en greeeeeej, vi spriiiiiiinnger! på fem röda. Vilket igår ledde till att han rusa fram till andra hundar, för han trodde jag skicka dit honom som belöning.. Tja. Alltså. Igår så framstod nog vår träning som grymt bristfällig. Men, jag får fundera ut vad jag kan göra för att det ska bli bättre nästa gång helt enkelt. På så vis var det ett väldigt givande träningstillfälle.

Fått veta att det kommer hållas kurs där nere rätt snart, och ska höra mig för om det är okej att jag sitter en bit bort och bara kör en massa filtlekar, dvs få Yoda att koppla av i närheten av en träningsplan med tjoandes människor å hundar.

1 kommentar:

Katta & Doriz sa...

Hej!

När åker du? Själv drar jag vid fyratiden. Det mesta är klart; badat katten i neon, satt lysdioder i hucklet, fixar just nu hjullagren på kvasten, det blir raketbränsle i år. Om vi ändå inte syns önskar vi dig en riktigt GLAD PÅSK!