söndag 1 mars 2009

Vilken träning är meningslös?

På ett forum jag är med på är det för tillfället en tråd om en film på youtube där en känd hundtränare tränar sin hund på en övning som har med att hunden ska stanna upp i kontaktfälten på agilityn att göra. Jag är inte speciellt insatt i agility, vet bara att de inte får flyga över de där fälten. I alla fall så blev det en himla diskussion om att hon korrigerade hunden och att övningen var meningslös. Det första är ju relativt, det beror på vad man menar med att korrigera, att hålla tillbaka hunden från att tjuvstarta, är det en korrigering? Mina hundar har inga problem med att jag tar dem i nackskinnet, för jag har lärt dem att det är ok hantering och att det inte är någon form av bestraffning. Så de förknippar det med godis eller något rätt neutralt. 

Men, en övning som för mig är meningslös kan ha mycket stor betydelse för någon annans hundträning. Jag har inget behov av att träna min hund att rusa ut i vattnet utan att bromsa tex, men om man har retriver och ska göra jaktprov så kan inte hunden ha problem med att springa ut i vattnet som jag förstått det. En för mig meningslös övning att göra hunden orädd för vatten, men för någon annan är det viktigt. Visserligen kanske det är ovanligt att retrivers är rädda för vatten, men det var ett exempel. En annan kanske tycker att det är onödigt att hålla på med en massa stegförlyttningar, klossträning osv för att få bra vänstersvängar i fria följet. För mig är det inte onödigt eller meningslöst, utan jag tycker det är kul. Det är bara att se på en del moment i brukslydnaden. Framåtsändande är ett rätt speciellt moment, utan någon som helst praktisk mening? Jag är väldigt nyfiken hur man kom på att ha med det, om det momentet har någon historia så att säga. Andra saker kan man ju förstå, även om tungapportering också är lite underligt. Jag har heller inget behov av att mina hundar ska hålla kvar i en bitstock trots belastning, även om jag inte skulle klaga om mina hundar hade det greppandet. 

Enligt mig är övningar varken jag eller hunden tycker är roliga, eller som vi inte kommer ha någon som helst användning för i vardagen eller på tävling, de är meningslösa för MIG. Saker som inte leder nånstans helt enkelt. De ger varken glädje eller något praktiskt. 

Inga kommentarer: