onsdag 18 mars 2009

Vår = tankar om fästingmedel

Nu är det dags för fästingar igen! Snön har knappt hunnit smälta och redan är diskussionen igång om de äckliga små krypen.. Alla sjukdomar de bär på, alla bieffekter fästingmedlen har osv. Förra sommaren upptäckte jag att Yoda fick en massa kryp på sig, så han fick ett sånt där örthalsband. Istället för 10 fästingar som kröp på honom dagligen så var det bara en om dagen. Eftersom han har så kort tunn päls så ser man ju direkt om det bara är någon som kryper på honom. Dock så får inte dessa gröna halsband längre säljas som jag förstått det, därför börjar mina tankar snurra runt vad vi ska ha i sommar. Alternativen:
  • Preparat från apoteket, som scalibor, frontline osv. Giftiga! Dessutom så är de inte riktigt anpassade till så små hundar, och har rätt otrevliga biverkningar om sådana uppstår!
  • Bärnstenshalsband. Gillar idéen, frågan är bara om det finns tillräckligt mycket päls på Yoda för att den ska bli statisk och skrämma fästingarna?
  • Prob-produkterna. Använder redan schampot, och de har en viss avstötande effekt för krypen, och i samband med deras olja har jag hört från andra att det fungerat riktigt bra. Inga gifter, däremot luktar vovven nytjärad båt ;)
  • "Hemmakok" med örter och grejer som sprayas på hunden.
Några fler alternativ som jag missat? Jag får klura vidare på det. Första alternativet är iaf inget alternativ, vill inte ha en massa gift på honom... Ska undersöka bärnstenshalsbanden närmare. De är ju i alla fall snygga, om de nu inte skulle fungera på honom..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vågar inte chansa med ofarliga metoder. Det räcker med en enda fästing för att hunden ska bli sjuk. Så jag kör Scalibor-halsbandet. Anser att det är bättre (mindre farligt) än ett fästingbett.

Anonym sa...

Jag kör med frontline på småkillarna eftersom det funkar på dom. Frontline är det "gift" som har minst risk för biverkningar, och allvarligare biverkningar finns knappt alls. Tidigare hade jag inget alls på småkillarna eftersom dom aldrig fick fästingar ändå, men förra året så blev det av nån anledning ändring på det, och då började jag med frontline.
Logan har starka exspot eftersom det är det enda som funkar på honom, annars får han tusen fästingar om dagen. Än så länge har han dock aldrig reagerat på det, så jag tror han tål det bra.
Hemmakok har jag testat, funkade inte.
Örthalsband kan ju faktiskt också ha alla möjliga gifter i sej... Finns ju giftiga örter i naturen. Alltså, om nånting faktiskt FUNKAR, så måste det ju vara för att det på nåt vis är dåligt för fästingarna. Och det som är dåligt för fästingar, kan väl rent hypotetiskt vara dåligt även för däggdjur. Det man gör när man tillverkar fästingmedel är ju att försöka hitta nånting som enbart är giftigt för fästingar men ofarligt för hundar. Men att lyckas till hundra procent med detta går nog inte, därav en viss biverkningsrisk. Och det borde ju gälla alldeles oavsett om man använder sej av örter eller kemikalier framställda i nåt labb...
Bärnstenshalsband förstår jag ärligt talat inte hur det skulle funka. Ifall pälsen blir statisk, som påstås, så borde man ju se på hunden att pälsen står ut, och det borde dessutom kännas obehagligt för hunden. Man vet ju själv att det känns konstigt om man gör t ex armhåren statiska. Tänk dej att gå med den känslan över hela kroppen hela tiden! Skitläskigt ju. Fast egentligen tror jag inte det har nån effekt alls, det är nog bara som folk inbillar sej att hunden får färre fästingar... jag kan iaf inte för mitt liv förstå hur det skulle kunna fungera... Men snygga är dom förstås, och det skadar väl inte att testa antar jag.
Ja det var iaf mina tankar om fästingmedel.
/Dvärghundspossen

Ida Eklöf sa...

Dvärghundspossen: Kul att du kan kommentera igen! :D Det är ju klart, att även örthalsbanden innehåller ju något som avskräcker fästingarna, och bör ju då vara giftiga på något sätt! Vi får se vad vi väljer i år, jag vet inte hur det ser ut med fästingar där jag bor nu, men det verkar väldigt fuktigt i markerna och skogen här vad jag sett än så länge, så risken finns att det är en jävla massa fästingar här.. :S

Katta: Precis.. Det behövs ju bara en smittbärande fästing. Träffat människor med borrelia när jag jobbat i hemtjänsten. INTE roligt! :(