söndag 6 december 2009

Vet folk inte vad de äter?

Senaste tiden har det ju varit mycket i medierna om svensk köttindustri, framförallt om grisarna. Folk verkar helt chockerade. De trodde ALDRIG att grisarna hade det sådär, bodde så trångt, inomhus, så nära varandra, att de kastreras utan bedövning som kultingar osv. Och skriker ut "djurplågeri!". Jag kanske är ovanligt medveten, jag vet faktiskt inte, men att djur föds upp i fabriksliknande system har jag vetat så länge jag minns.

Vad jag förfasas över är att människor faktiskt inte vet VAD de äter. Det handlar inte bara om kött, utan om mycket annat. De vet inte vart deras frukt odlas, vilka sötningsmedel som finns i läsken, om deras mat innehåller x antal konstgjorda aromämnen eller om det är riktig smak. Det är väl det som är mest skrämmande. Och att en del verkar tro att ALLA grisar, kossor, får osv går runt på gröna ängar i solsken och är lyckliga. Att de inte lider någonsin. Bara det är orealistiskt. Vilka levande varelse lider inte nån gång under sitt liv?

Jag var inne en sväng på Vegomässan igår. Mycket gott att smaka på och mycket äckligt att titta på. Djurrättsalliansen är de som organiserar mässan, så de visade upp delar av sitt insamlade material. Jag är mycket väl medveten om att det inte ser ut så där för alla djur, men vågar man egentligen chansa? Alla montrar där är oerhört vinklade, jag är bara intresserad av den goda maten där, egentligen inte av att gå runt och prata med alla djurrättsorganisationer som finns representerade. Lyssnade lite på en tjej som pratade med några i en monter om djurförsök. Hon var helt förskräckt över att smink testas på djur och såg ut att få ett sammanbrott av detta. Personen i fråga var över 30 år. Min första tanke är att: tänker inte människor på vad de äter, gör och konsumerar? Sen kan man ju veta om att saker troligen testats på djur, och ändå köpa produkten...

Det är som det fanns klottrat på tågstationen här: "cancerforskning = djurförsök!". Ja. Såklart det är. Det kanske inte är rätt, men det är så det ser ut. Blir någon allvarligt förvånad över detta så undrar jag faktiskt vilken värld de levt i senaste 10-20 åren.

Nepp, djur dör. Äter vi djur så dör djur. Jag är faktiskt mindre emot djurförsök OM de görs av medicinska skäl, inte smink och sådant. Varför? Jo, för med djurförsök av läkemedel så finns ett syfte att rädda liv. Att föda upp djur till att bli kött är däremot helt fel eftersom det bara tar liv och inte räddar några, människor kan bevisligen överleva på en vegetarisk eller veganskt kost och dessutom må bra av det.

Inga kommentarer: