söndag 27 december 2009

julpastej

Idag har jag gjort lite pastej. När jag tänker på att göra pastej så tänker jag att det är sjukt jobbigt. Pappa gjorde ofta det när vi var mindre, malde lammlever, så skulle det röras och geggas, sen skulle den tillagas i vattenbad i ugnen i två evigheter. Min syster hade däremot gjort en god vegansk pastej till jul, så nu prövade jag också.

Har inget recept, men blev ungefär 2/3 kokta röda linser och 1/3 nötter/mandel. Kokade linserna i buljong och vitlök, vitlöken åkte ned i mixern den med. Sen lite ingfära, kanel, kardemmumma, salt, peppar, soya och madeira i det där och sen färdigt att käka. Sjukt gott på julknäcke med ättiksgurka. Dessutom tog det max 20 min att göra. Bara plus! Inte lika järnrik som animalisk pastej, men det kan man ju få i sig på annat vis.

Inga kommentarer: