torsdag 3 december 2009

tidslinjer..

När jag läste igenom min hemtenta nu så insåg jag att jag skrivit ett rätt långt stycke om alternativa tidslinjer och att saker som kan verka väldigt oväsentliga kan ge stora effekter i den historiska utvecklingen. Sen var jag på väg att referera till x antal Star Trek avsnitt och påpeka att man inte får göra tidsresor och påverka the time-space-continuum(jag kom inte på någon bra svensk översättning), och om man råkar göra resor så ska man försöka påverka så lite som möjligt. Även en liten skillnad kan påverka mycket mer än man tror. För oss nu irrelevanta skeenden kan ha samband med varandra, även om de bara är tillfälligheter, och skapa historiska konjunkturer. Det ni! Tänk på vad ens val man gör varje dag påverkar vem man blir i framtiden, och kanske vad andra blir. Eller kanske världen?

Nu ska jag korrekturläsa för 5:e gången.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Handlar din hemtenta om tidsresor? :O Knäppa europaprogram!

Ida Eklöf sa...

Det är en av våra författare som pratar om historisk betingning och tillfälligheter, sen stod det farliga "diskutera" och sen var jag lååångt borta ;)

Som att estetikprogrammet är mindre knäppt? ^^