lördag 19 december 2009

Klimatmötet och egna ansträningar.

Har senaste tiden följt "utvecklingen" på klimatmötet. Till att börja med så är det väldigt ambitiöst att försöka få 192 länder komma överens om ett avtal för hur de bland annat ska begränsa sina utsläpp, hur mycket och hur mycket i-länderna kan tänka sig att finansiera detta. Detta hjälps inte direkt av vissa länders totala ovilja att kompromissa eller att "riskera" sin välfärd. Vad är välfärd i jämförelse med att världshavens vattennivå stiger så pass att stora tätbefolkade landytor läggs under vatten? Man kan in njuta av sin välfärd när man är död...

asimpleswitch.com kan man göra ett test och se vilken färgstatus man har på sina energiutsläpp. A är bäst och G är sämst, mitt resultat blev C. Helt okej, men jag kan lätt anstränga mig lite och bidra till ännu mindre koldioxidutsläpp. Några av sakerna jag kan göra är:
  • Successivt byta ut glödlampor mot lågenergilampor
  • Släcka alla lampor jag inte använder, samma med andra apparater som står i ständigt stand-by (vilket jag är väldigt dålig på.. allt tänt när jag går hemifrån..)
  • Sopsortera mer konsekvent.
  • Övergå helt till semi-vegetarisk kost. Inte ätit kött på någon månad, och detta kommer bli en bestående förändring. "semi" innebär att fisk och skaldjur ingår i kosten. Inte för att de känner mindre än däggdjur eller är mindre värda, utan för att jag är svag för fisk. Men äts bara ca 1 gång i veckan, på så låg nivå som möjligt.
Annars lever jag ju rätt miljövänligt kan man säga. Köper ekologiskt gör jag med vissa varor, som tex mjölk och banan och flera grönsaker. Och eftersom jag inte har bil så kör jag inte hemskt mycket bil heller. Även om jag vill.

Inga kommentarer: