söndag 27 december 2009

annandagen med släkten.

Igår begav vi oss till Uppsala för att fira annandagen med mammas sida av släkten. Det var faktiskt över förväntan och blev en hel del intressanta diskussioner. Dessutom mycket god mat, goda bakverk och allmänt avslappnad och trevlig stämning. Stort plus för annandagsfirande i Uppsala helt enkelt! Vi brukar egentligen vara hos mormor och morfar, men i år var vi hos morbror Mats och moster Gilla istället. Jag tycker det var bättre på många vis, mer avslappnat(mormor stressade inte runt konstant) och det var knytis så alla bidrog med olika delar av julbordet. Deras hus är dessutom luftigt och rätt högt i tak, så det blev inte lika fullpackat med folk och instängt, vilket är en klar fördel i mitt tycke. Mormor tyckte dock att det inte var som en riktig annandag när vi inte var hos henne, men jag tyckte hon verkade mycket mer avslappnad och det kunde väl hon hålla med om.

Var trevligt att träffa kusinerna också, även om den enes åsikter gav upphov din en rätt het diskussion med honom och mina systrar och mig. Välkommen till verkligheten och den hårda världen liksom. ;) Men det var förhoppningsvis givande, jag har tron på att människor kan öppna sig lite och gradvis omvärdera sina åsikter genom diskussion, eller att man iaf väcker en liten tanke och öppnar upp för att se saker ur flera perspektiv.

Inga kommentarer: