fredag 25 december 2009

Jul jul!

Vårt julbord är inte så traditionellt eftersom en majoritet inte äter animaliskt protein. På senaste åren har mer och mer blivit vegetariskt, i år var det premiär för sillen och skinkan. Vegansillen var inte så god, men jag gillar inte heller senapssill så kan ju varit därför. Julskinkan var mycket god dock! Åsa griljerade denna med stort engagemang. Fast när det gäller skinksubstitut så föredrar jag faktiskt "skinka" gjord på kålrot. Mums! På årets julbord hos föräldrarna fanns följande:

Julsk*nka(veganskinka)
Senapssill(på aubergine)
Linspastej
Löksill(på fisk)
Hembakt bröd m. tillbehör
Potatis
Julskinka(på gris)
Grönsallad
Gravad lax + sås
Ugnsrostade grönsaker m. grönkålspesto
Rödkål
Julbollar(på tofu)
Jansons frestelse(vegansk variant)

Annan julmat vi har som tradition är rödkålsrisotto. Receptet i länken är inte veganskt, men byt ut buljong mot vegetarisk sådan, creme fraiche mot soygurt och osten mot tex vegansk parmesan så har man gjort den ätbar för de flesta!

Lite trevliga klappar fick jag. Tex ett slalom för agilityträning, två hundträningsböcker jag önskat mig, varma strumpor, en vattenkokare, ljuslyktor och en hel det gott och ätbart! Tack kära familj och Tomas för en av de bättre jularna! <3 En sak som jag blev riktigt förvånad över var all fylla och bråk på pendeltåget hem. Har ens inte varit med om liknande efter någon stor fotbollsmatch på tåget.. ^^ Folk gapade och skrek på varandra medan de stank sprit. Härligt. Där fick jag absolut lite perspektiv över hur ett julfirande kan se ut, och är oerhört tacksam och glad över att vår juls största dispyt handlade om granen och pågick i ungefär 3 sekunder.

God fortsättning på er!

1 kommentar:

Katta & Doriz sa...

Åt också helt vegetariskt julbord igår, korv, köttbullar, Janssons, rostbiff, sill, skinka (inte på kålrot utan köpt modell som såg ut och smakade som vanligt sägs det). Kändes ovant för mig att kunna äta av allt. Gott var det också!