lördag 10 januari 2009

Träningsdag

Idag var jag ute med ett par nya träningsvänner: Sofie med Sally och Sandra med Bacardi. Vi träffades ute vid säby gård och traskade iväg en bit till lämplig skogsplätt. Först lade vi ett varsitt spår, jag lade bara till Crux. Under tiden spåren låg och mognade så tränades det lite olika grejer som vi behövde hjälp med. Jag visste inte direkt vad jag behövde hjälp med idag, är lite ofokuserad och ambivalent när det gäller träningsupplägg.. Så körde lite kontaktövningar med Crux som var mycket mer intresserad av att pussas med träningskamrater än att titta på matte och koncentrera sig.

Sen tog vi spåren, gick sådär med Crux, hon slog väldigt mycket fram och tillbaka. Hade lagt ett rätt kort spår, kanske 40 meter, med en vinkel. Det lustiga är att vinkeln tog hon hur bra som helst och var jättenoga i, men resten av spåret sprang hon kors och tvärs över det och visste nog inte riktigt vilken av alla lukter hon skulle följa. Har bara lite korv i spåret nu, för att markera vilket spår som är rätt. Jag vet inte riktigt om det stjälper mer än det hjälper. Vi får pröva utan nån dag tror jag minsann.

Efter spårandet så tränades det lite sökslag med Bacardi, med en teknik jag aldrig hört talas om förr. Sandra hade hört/läst om den nånstans på Canis tror jag.. Gick iaf ut på att det var en figge på varje sida av stigen, den ena stod passiv med ryggen mot och den andra på huk och såg lite rolig ut. Hunden ska springa mellan figgarna är poängen. Så när hunden fått gottit hos första figgen så ska figge 2 sätta sig ned på huk och figge 1 vända ryggen till och vara passiv. Hunden belönas när den springer till figge 2, av figge 2, som sen vänder ryggen till och är passiv, och då ska hunden springa till figge 1 igen som då sätter sig på huk. När hunden är hos andra figgen så flyttar första figgen sig lite längre ut och åt sidan så att avståndet ökar i sidled. Någon som förstod? Jag tyckte det iaf var ett intressant sätt att få hunden att lämna figgen när den blir passiv. Jag är inte så insatt själv i sökträning, när jag tränat förr med Tekla så har vi kört med det klassiska: synretning. Det här var intressant, man såg verkligen hur Bacardi tänkte till och fick en liten aha-upplevelse.

Yoda fick även han pröva på lite sök, men lite mer klassiskt inspirerat. En figge på varje sida om stigen, som "poppade" upp och sen gömde sig, och jag skicka honom. Blev 4 slag totalt. Sista slaget så hade figgen flyttat på sig från förra gömstället, där Yoda först letade. Så han blev lite ställd då, men sen fick han nys på Sofia och hittade henne och massa gottit! Sök är roligt säger Yoda, man får springa i skogen(roligt), äta mat(roligt) och träffa människor som ger en mat(extra roligt!). Kan det bli bättre liksom? *skratt* Lilla sprallemann verkar ha hittat sitt kall i livet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en trevlig dag! :D Det får vi snart göra om! Roligt att träna med lite små hundar tycker jag, brukar alltid vara ensam med liten hund ;) Kram!

Anonym sa...

Tackar för en mkt trevlig träningsdag! Håller med Sofie, det får göras om =) Kram

Anonym sa...

I vår grupp har vi börjat söket med en ny hund på "gammaldags" vis... dvs ingen synretning. Men gå med hunden i koppel på ett sånt sätt att vittring från den gömda figgen kommer att blåsa mot hunden. När man ser att hunden nyfiket drar in denna vittring i nosen, då släpper man hunden. Den springer fram till figgen och får massa belöning. Men det gäller ju att man har med nån som är så erfaren att dom kan se på hunden precis när den får in figgens vittring i nosen och blir nyfiken, så man kan släppa den i rätt ögonblick. Jag hade nog inte kunnat se det själv...
När det gäller spåret, tänk om Crux tycker det är FÖR ENKELT? Och därför hon slarvar runt så? En tanke bara... det skulle väl iaf kunna förklara varför hon skärpte upp sej och gjorde bra ifrån sej när det dök upp en svårighet (vinkeln).

Anonym sa...

Det var alltså jag, Dvärghundspossen på Hundar som har roligt-bloggarna, som skrev ovanstående. :-)