torsdag 15 januari 2009

Misslyckad passivitet

Jag har börjat försöka ta itu med att få Yoda lugn, att han ska kunna ligga och koppla av(åtminstone inte skaka och skrika). Det hade jag tänkt på så vis att han lär sig att ligga i korgen är lugn, då kan man bli klappad på och så. För han har en hel del problem med beröring vid träning. Fingrar och händer är antingen godistransporter, targets eller bestraffnings-redskap... Jag har inte riktigt klurat ut på HUR jag ska gå tillväga, men började idag med att sitta på golvet bredvid korgen med honom och klicka först när han är i korgen(tyst) och sen när han ligger i korgen(och är tyst). Visst låg han i korgen, och STORTJÖT pga att jag hade korv. Och då vet jag inte riktigt vad jag ska göra, för ju längre tid jag försöker vänta ut honom tills han lugnar ned sig desto mer låter han. Kan varit för att jag förr gett upp och sagt till honom att knipa igen. Han har iaf blivit väldigt ihärdig med sitt pipande, och om man inte får någon reaktion bara av att tjuta så kan man även studsa, nosdutta allt som finns och tjuta lite mer. Jag tog ett djupt andetag och gick därifrån helt enkelt, för blir jag irriterad och säger till honom så får han väl mer bensin på elden..

Jag hoppas på att jag får någon uppenbarelse över hur jag ska lägga upp hans lugn-träning... Kanske börja med att införskaffa hörselproppar, för mina öron gör så förbannat ont just nu, hans gälla skrik sätter igång min tinnitus, eller vad det nu är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du testat att sätta hunden mellan dina ben och bara klappa lugnande men se till att den inte kommer därifrån förrens den är lugn? Kört en del så med Bacardi och han har nu insett att när vi kör den övningen är det inget annat annt än passivitet som lönar sig.

Ida Eklöf sa...

Det är nackdelen med små hundar, och frusna sådana som mest skakar när de sitter på marken den här årstiden. Ryggsäcksövningen är lite knepig på så vis, men resten av året funkar den bra... Det funkar att plocka upp honom i famnen, något jag ogärna gör i det här syftet, för jag vill ha honom lugn på marken.