söndag 18 januari 2009

hästträning vs hundträning.

En sak jag tänker på när jag läser "klickerträning för din hund" är att hundägare ofta skyller på hunden när det går fel i något moment eller så. Det vet jag med mig om att även jag gör ibland, utan att tänka på det. Jag har hållt på mycket med hästar. Och när en häst river eller hinder eller kommer fel på det är det ALLTID ryttarens fel, inte hästens! Jag tror inte jag träffat någon hoppryttare som skyller ett nedslag på hästen.. Utom kanske väldigt unga ryttare. Om hästen lyfter frambenen dåligt i ett språng så finns det massor med teorier till det. Ryttaren höll in för mycket, följde inte med med handen i språnget, drev på för mycket och höll inte ihop hästen så den blev flack, missbedömde avståndet, osv osv. Eller att hästen har ont någonstans och inte är 100% i alla benen. Visserligen finns det hästar som också är istadiga och vägrar ut sig på vatten, men då säger ofta ryttarna att de inte tränat ordentligt på just vatten. Det är rätt intressant faktiskt. Och hästar är rätt speciella djur, de är flyktdjur till att börja med, så deras instinktiva reaktion på straff och obehag är att fly. Visserligen korrigerar man även hästar, men ryck i grimman och klatsh med spöet. Det är en säkerhetsrisk när hetlevrade djur i tävlingskondition inte uppför sig vid hantering.. Så om det är problem så jobbar man bort dem. Det funkar inte att hantera hästar som bara plöjer runt. Fast, det finns ju de hästar som man inte lyckas få att uppföra sig i en del situationer, men om de är jävligt bra i övrigt så spelar det ingen roll att de hugger lite hit och hit och sparkar i väggarna när man går förbi.. Men de är inte heller sällskapsdjur på samma sätt som hundar, så på en del punkter går de inte att jämföra. Min poäng är iaf att ryttare verkar vara mer medvetna och sin roll i ekipaget än en del hundförare. Det gäller givetvis inte alla, och det finns undantag i båda lägren.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det har du så rätt i! För hur ofta skyller jag inte på Doriz, när det helt och hållet är mitt fel....