onsdag 14 januari 2009

2 små spår och Yodas element.

Idag efter studiebesöket i en moské på st:eriksgatan så tog jag en sväng ut med hundarna. Lade ett litet kort spår åt Crux, som hon var alldeles virrig på och sprang förbi slutet och var mest upptrissad. Körde även en massa kontakt och koncentrationsövningar med Crux. Yoda gjorde jag lite positionsövningar med, samt stanna kvar och en del inkallningar. Sen fick de rusa i skogen och var rätt nöjda.

Eftersom Crux lilla spår på promenaden gick så fruktansvärt dåligt så gick jag ut igen och lade ett spår. Denna gång blev det lite längre, för att hon inte bara ska kunna rusa mot slutet.. Och det gick mycket mycket bättre! Hade i börjat trampat lite extra samt lagt någon korvbit där. I övrigt var det inget gott i spåret förutom slutet. Och hon var mycket lugnare och mer fokuserad på spåret nu är det förra. Visserligen gled hon bort från det och tyckte det var mycket mystiskt med en plastlåda i slutet(när hon sen kom på att det låg ost i den var den inte lika otäck). Hon kan hajja till på underliga saker, som plastburkar i spårslutet eller bläcksvampar på gräsmattan.. Intressant hund, man kan nog kalla henne lite spökig..

Iaf så sitter jag nu och funderar på varför det andra spåret gick så mycket. Och det är troligen så att i första spåret så var hon mycket uppstissad över att få komma ut i skogen, träna, och vara uppbunden för att jag skulle träna Yoda och lägga spår. Så hon var nog inte fokuserad nånstans på vad hon skulle göra. Det andra spåret lade jag i skogen bakom bostadsområdet, och sen gick vi dit bara jag och Crux, och var väldigt lugna och fokuserade, satte på selen och pekade så bar det av. I första spåret var alla inblandade mycket mer vimsiga..

Nu till en annan sak. Det är nämligen så att Yoda hittat en perfekt plats att hålla sig varm på! Detta är mellan kökssoffan och elementet i köket. Han klämmer sig in där och ligger och lutar sig mot elementet. Varmt och gott säger Yoda. Jag tänker bara: Han kommer få jättetunn päls. Fast, han fryser redan som det är, ibland även inomhus. Så det kan väl inte bli värre? Han är söt han, han upptäckte det stället för bara nån vecka sen och nu hittar jag honom där mycket ofta. Kör bort honom därifrån ibland, framförallt när han börjar nagga sig själv för att det blir för varmt att luta sig mot ett hett element.. Däremot har han inte fattat tycke för något annat element i huset, utan det är bara det i köket som gäller!


Inga kommentarer: