lördag 17 januari 2009

Sjöpromenad och lite lydnad.

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är världens vackraste hund, men Yoda klarar det bra ändå!


Idag har vi i vanlig ordning varit ute och tagit en långis på sjön. Jag gör det så länge jag kan, för känslan av att vara mitt ute på isen och att det knappt är något folk där är oslagbar! Hundarna kan springa fritt och vi kör massor med inkallningsövningar. Idag hade jag även kameran med mig!

Crux är inte överdrivet mycket för leksaker som belöning, men att jaga gröna bollen står högt i kurs.


Crux spanar ut över SITT rike. HENNES sjö!


På eftermiddagen fick vi besök av min faster med make, som hade varit ute med mina föräldrar och åkt långfärdsskridskor i flera timmar. 2.8 mil hade de åkt tydligen. Och de har avancerade redskap för att mäta sådant och en massa annat, så jag antar att det var korrekt. Själv har jag skridskofobi, så håller mig till att gå på isen. Iaf så blev hundarna glada över besöket, framförallt Crux som försökte kråma sig och krypa ur skinnet flera tusen ggr. Jag vet inte hur många gånger jag skickade henne till korgen eller fotöljen. Men efter några minuter lugna hon ned sig och däckade över de intensiva minuterna som gått.

Nu på kvällen så körde jag ett lydnadspass med Yoda. Linförighet, höger och vänstersvängar, helt om samt lite inkallningar. Vet inte om man kan kalla det för ett lydnadspass men det är var han kan. Jag vill börja lära in något nytt moment, som framförgående eller ställande under gång. Läggande får jag börja med när det är varmt ute.. Fast man kan ju börja få till snabba lägganden inne först.. *klurar* Iaf så fick vi en hel del störning, så det blev mycket kontaktövningar. Det var nämeligen så att vi var ute och träna här utanför under officiella-hundpromenads-tiden! Först en tuss i flexi som skutta runt. Och vars husse stirrade på mig. Sen en dam med tre Löwchen som lät, och Yoda lät tillbaka men lyckades snabbt få fram kontakt med honom så han fokusera på mig istället för dem! Och sen grannens gamla golden Smilla som traska förbi. Han har sett henne hundra ggr och även hälsat men ändå måste han sätta av ett boff när han ser henne. Ett boff är iofs okej. Fast ibland funderar jag på om jag ens ska tillåta ett boff. Men hellre bara ett boff än 300 boff.

Inga kommentarer: