söndag 18 januari 2009

Aha-upplevelser

Jag har börjat läsa i min klickerbok igen(Klickerträning för din hund. Køste & Egtvedt) och börjar nu få lite aha-upplevelser på saker jag inte tänkt så mycket på förut. Ett exempel är det men belöning vs. bestraffning. I början så muttra jag rätt mycket på Yoda när han tossade runt. Vilket gav honom en massa uppmärksamhet. Visserligen inte den uppmärksamheten han helst ville ha, men det var bättre i hans ögon att jag skällde på honom istället för att strunta i honom. Och senaste året har jag väl kört med omväxlande ignorans och att skälla på honom. Vilket inte gett några större framsteg. Men idag kände jag, nu får jag minsann skärpa till mig, annars kommer han aldrig förstå vad jag vill! Gjorde lite övningar som bara går ut på att han ska sitta i utgångspostion, tyst, stilla och titta på mig. För han har en tendens att trampa runt tills han kommer rätt, och om jag inte belönar precis när han kommer rätt så fortsätter han trampa runt, och det gör han även efter belöningen. Så det är första steget, att han ska kunna sitta stilla brevid mig. Jag har tänkt att utveckla det till att han ska sitta fot stilla med god kontakt trots lite störningar längre fram. Sen tänkte jag, inspirerad av Sandra och Sofie, låta folk gå fram och hälsa på mig och han ska ha kvar denna kontakt. Men det är efter många timmars träning. Idag verkade han iaf fatta att stressbeteende och gnäll inte lönade sig, för matte vände bara ryggen till med armarna i kors och räknade till tio. Det funkade hyfsat, han tyckte nog jag var mycket ond när jag bara struntade i honom sådär.

Crux har jag fortsatt shejpa gripandet av apportbocken. Hon prövar mycket... Bland annat att hoppa över den, tassa runt den och även ibland bita i den på RÄTT ställe. Däremot funderar på om jag ska plocka bort den där hon tassar runt den, för det beteendet är väldigt självbelönande... Hon har även fått dra idag på en promenad, blev väl ca 2x5 minuter med 0,5 kg.

De har även fått turas om med att ligga i den öppna buren och kika på när jag tränar den andra. Det gick bra för Crux att stanna där. Yoda var mycket mer benägen att vilja lägga sig i min och Crux träning.

Inga kommentarer: