måndag 5 januari 2009

Älgben och apport-film

Jag fick med mig två älgben från Säffle, vilket det ena jag sågat upp i lagom stora bitar, flått och lagt i påsar i frysen. Det var ett himla jobb kan jag säga. Sen har jag ju inte den rätta utrustningen heller, det jobbigaste var ju att jag inte fick något grepp om benet så jag kunde hålla stilla när jag sågade... Hundarna fick varsin "älgtå" igår att mumsa på. Mycket populärt kan jag rapportera!

Kylan håller i sig. Och pinnarna hoppar på tre ben pga den. Yoda fick idag ett par tossor på baktassarna, inget med skuttande och gnällande då inte. Skönt. På sin ena overall som jag fixat till nu så är benen rätt långa, då klarar han sig. Crux verkar inte frysa lika mycket, hon klarar sig bra med bara ett täcke så länge vi rör på oss.

Igår gjorde jag ett experiment, jag filmade när jag tränade Crux lite. Till att börja med så lär man sig en hel del bara över att se hur ens kroppsspråk är, hur man använder rösten osv. Och jag som tidigare tyckt att jag tajmat klicken rätt bra såg på filmen att de mest var någon form av villfarelse. Det är iofs svårt att se på filmen när hon gör rätt, för hon lägger ofta bara tänderna över apporten utan att hålla i den ordentligt, då får hon inget klick. Men det är så här långt jag kommit med henne, och vi sitter fast här, hon vill inte hålla kvar den i munnen utan greppar bara jättesnabbt. Yoda däremot kan nästan hålla fast den utan mitt stöd nu.


Inga kommentarer: