torsdag 20 november 2008

Stad eller förort?

Igår var jag hundvakt åt lilla Pixi, inne i vasastan. Att gå runt med tre små hundar i vasastan är en intressant upplevelse kan jag säga. Det är trånga trottoarer, bilar, människor, dagisgrupper och gud vet vad. Inga problem att få hundarna att gå snällt på en sida, men människorna är verkligen virriga! Gick runt en del i vasaparken, rätt trevligt. Fast hela parken är ju fylld med andra människor med hund.. Man är inte ensam direkt. Och ännu märkligare är att folk har sina hundar lösa i en park omgiven av rätt tungt trafikerade vägar. En sak om de skulle ha koll och lydnad på sina hundar, men det hade en del inte. Utan de sprang hejvilt och rejsade mot vägen då och då, och ägarna skrek i panik. Men kopplade inte hunden för det när den väl kom tillbaka.. Hua. Jag skulle vara livrädd, skulle inte släppa mina där, aldrig. De hundarna såg oss inte, så stod stilla och blängde tills deras mattar/hussar upptäckte oss och försökte koppla sina. Det tog sin lilla stund.

Nej, tacka vet jag förorten och skogen! Var nyss ute på en långis i skogen. Solen skiner, blå himmel, gick längs sjön och njöt av vädret och hundarna njöt av att få springa lösa. Det är avkoppling. Det svåraste med stan är väl att man inte kan koppla av riktigt när man går med djuren, det kan ju dyka upp grejer överallt hur som helst. Visserligen kan det ju dyka upp saker i skogen också. Men iom att det är lite tystare där så hör man på håll(ofta) om det kommer andra på stigen. Harar brukar dock inte ge sig till känna. Fast de är mest framme i skymningstid och mörker.

Jag är kluven till att bo så centralt. På ett sätt så är det ju jävligt praktiskt att ha nära till allt, inklusive hundvakter och skolan. Då blir det mindre tid för hundarna utan mig, mindre tid går till att åka fram och tillbaka till skolan. Det tar nästan 3 timmar tur och retur varje dag, när det ska hämtas hundar också. Men vet inte om jag skulle klara att bo långt från skogen. Det är liksom mitt andrum att vara ute i skogen, det är avstressande. Visserligen hör man motorvägen i vår skog. Men man hör även massa annat, som fågelkvitter tex.

Ska på visning på en tvåa på måndag, i Husby. Den är lite dyr för mig, och ligger i husby, men jag ska kolla på den ändå tänkte jag, värt att se hur det är där. Ligger nära järvafältet iaf. Sen är det ju inte säkert att det tycker att mitt studielån räcker för att betala den hyran. Det är inte jag heller. Men järvafältet är bra, tror jag.

Jag behöver väl inte fundera så mycket på om jag vill bo i city eller ej, för chansen att jag får en lägenhet i smeten är minimal med mina få ködagar...

Inga kommentarer: