lördag 29 november 2008

En milstolpe i apportträningen för Crux!

Idag har jag lyckats med något jag nästan gett upp med: att få Crux att greppa en apport(i detta fall en vanlig spårpinne)! Tidigare har hon vägrat ta saker i munnen, framförallt sånt jag håller i. Är inte hunden som man kampar med direkt. Hon kan bära leksaker och sånt om hon är på det humöret, men helst ska allt tassas. Så när jag försökt få henne att apportera så har min frustration smittat av sig till henne iom allt hennes tassande att hon backar när hon ser en apport.. Den är liksom äcklig! Har inte försökt tvångsapportera eller så, utan hon finner den äcklig eftersom jag blivit lite frustrerad vid träning och muttrat åt henne när hon tassat den åtskilliga träningspass. Men nu har jag kommit på hur jag ska göra! Lösningen för att få bort hennes avoghet var att själv gå runt med apporten, busa med den själv, så hon verkligen ser hur rolig den är, samt, sist men inte minst: Ha den i munnen, rulla runt på golvet och tjoa och tjimma.
Ni som inte har hund, eller som har hundar som naturligt har en arbetsvilja förstår nog inte hur psykiskt störd man behöver vara ibland för att motivera sina hundar till att göra som man vill *asg*

Så nu tar hon apporten i MUNNEN! Inget fasthållande ännu, stannade där idag för att jag var så lycklig över det framsteget!

Yodas träning idag: Fritt följ utomhus i förmiddags, samt lite inkallningar och ingångar. Dock är det blött på marken, vilket gjort att han resolut vägrar att sätta sig, utan knorrar bara och trampar runt. Nu på kvällen börja vi köra lite att sätta sig från liggande, och ställa sig från sättande. Samt apportering, han kan faktiskt hålla den i en halv sekund nu.. Så det går frammåt!

Hade tänkt spåra idag. Men blev inte så. Vaknade sent, huvudvärk, grått ute, blött i skogen, osv. Massor med ursäkter. Bara långpromenad och lydnadsträning. Skulle vilja träna lydnad med lite andra människor, dels för störningens skull och dels för att få lite tips och sådär. Min bästa träningskompis bor numera i urskogen utanför Karlstad, även om hon är i sthlm nån gång i veckan, fast ofta utan sin nassemask.

Inga kommentarer: