tisdag 4 november 2008

3 typer av kristendom

Lång, men mycket intressant dag. Varit på tre studiebesök, träffat tre personer, tre former av en och samma religion trots att de kändes väldigt skilda och olika.

Prästen Sabina Koij i Storkyrkan. Hon gav ett härligt intryck, hon krossade många av mina fördomar om kristendomen och Svenska Kyrkan kan jag säga. Tex så tror hon inte på jungfrufödsel och att Jesus återuppstod som levande från de döda. Däremot tror hon på symboliken i dessa skeenden, framförallt det med återuppståndelsen. Som jag förstod henne så var enligt henne symboliken i återuppståndelsen att Jesus lära och kärlek återuppstod trots att den blivit nedgrävd så att säga, att den övervann det som försökte mörka ner den. En liknelse är vad jag förstått är centralt i kristendomen att man går från ljus till mörker, och från mörkret till ett ännu starkare ljus. Att för att nå det där starka ljuset så måste man vara nere på botten först och ta sig upp, så att säga. Hon talade om att när hennes barn frågade henne ”vad är Gud?” så försökte hon förklara att Gud var den känsla och kärlek de kände när de kramade sin mamma när de saknat henne, att glädjen de kände då, det var Gud. Jag tycker det låter så fint. För att beskriva den känslan som en stund i livet då Gud inte är så långt bort(som hen brukar vara) är något jag nästan kan relatera till. Har aldrig reflekterat över att denna lycka eller glädje man känner skulle ha något med någon immanens eller transcendens att göra. Men tycker det var väldigt intressant att höra henne berätta. Kände igen mig i mycket av henne frågeställningar till sig själv, hur hon försökte resonera kring allt och sa att hon fortfarande söker svar, att alla frågor hon har om sig, sin existens, Guds existens osv kan få nya eller mer utvecklade svar. Att det är en inre utveckling. Jag tyckte väldigt mycket om henne, hon var inte så långt ifrån i ålder och var inte någon gammal tant/gubbe som referera till bibeln som något absolut.

I katolska domkyrkan vid medborgarplatsen så träffade vi Maria Hasselgren. Hon är representant för dem, har mycket kontakt med media som jag förstod det. Jag är inte speciellt förtjust i katolicism till att börja med, och hon gjorde inte min bild av den bättre. Det blev av henne mest ett försvarstal om allt gott katolska kyrkan gör i världen, hur viktig den är för människor. Det i sig ifrågasätter jag inte. Men jag ifrågasätter ganska mycket av deras värderingar; abortförbud, preventivmedelsförbud, deras syn på homosexuella och en hel del annat. Även om kristendomen är patriarkal så är katolicism extrem patriarkal. Försvaret för att hon inte tyckte kvinnor skulle få bli präster var att det då skulle bli mer som i svenska kyrkan, att man måste vara prästvigd ”för att vara någon”. Det argumentet var väldigt svårköpt. Sen pratade hon en del om deras hjälparbete i andra länder där deras kyrka är stor, tex i en del afrikanska länder. Jag förstod det som att länder där den katolska kyrkan hade stort inflytande hade en mindre spridning av HIV än andra, för att kyrkan gav ”gott föredöme”. Och som ni kanske sett i nyheterna för ett tag sen så har det kommit en forskningsrapport där det bland annat visas att manlig omskärning kan minska spridningen av AIDS/HIV. Och att utdelning av kondomer inte gjorde så mycket nytta (sa hon, jag har själv inte läst rapporten…). Det har tydligen katolska kyrkan tolkat som att det inte är någon idé att dela ut kondomer, för de hjälper ändå inte mot könssjukdomar. Rapporten har de sett som ännu ett skäl att inte dela ut preventivmedel, den legitimerar deras motstånd mot kondomer, tydligen. Vad jag vet och har läst är kondomer det enda som skyddar mot sexuellt överförbara sjukdomar. Om man använder dem. De gör ju ingen nytta om de ligger kvar i fickan.. Där ger de inget skydd. Skälet till att inte dela ut kondomer är då uppenbarligen(bland annat) att folk inte använder dem, då gör de ju ingen nytta. Jag har ett ord för det: UTBILDNING FFS! Annars blir det ju som att dela ut böcker till analfabeter. Liksom, läs den här! Nähä, klara du det inte, kan du inte läsa? Jaha, då får vi sluta dela ut böcker! Första steget är ju att lära folk att läsa, annars har de inte så stor glädje av böcker. Så utbilda folk. Informera om hur man använder kondomer, istället för att låta bli att dela ut dem för att människor är okunniga.
Sista besöket var i en pingstkyrklig församling där vi träffade pastorn Weszu Kwiek. Han är pastor en grupp romer. Intressant är att min lärare i den här delkursen forskar om väckelserörelser i framförallt pingstkyrkan bland romer. Det är tydligen ett stort fenomen som är rätt nytt och bara växer. Den här mannen berättade en hel del om sitt liv, om hur han faktiskt upplevde något som man kan kalla (han kallade den det) frälsning. Han gick från att vara okristen till kristen på bara några dagar, väldigt snabbt. Det som förvånade mig var att människorna i denna församling var väldigt bokstavstrogna och refererade till bibeln som sanning. Inga tolkningar här inte, det stod ju rätt upp och ner i bibeln vad som gällde, varför tolka om det? Iaf det intrycket jag fick. Han var faktiskt den som gav mig störst känsla av att det han syssla med var en absolut sanning. Ingen reflektion över vem Jesus var eller vad en del av hans gärningar betydde, ingen ifrågasättning heller. Säger inte att det inte är rätt eller att det inte är fel, jag blev bara lite förvånad över att det var så strikt och självklart. För honom hade det verkligen hjälpt honom upp ur skiten så att säga. Jag hade dock någon föreställning om att pingströrelsen var rätt nytänkande, och det fick jag starkt motbevisat.

Alla dessa är ju bara individer, och alla är ju olika individer och har en individuell tro. Men jag älskar verkligen upplägget min lärare gjort med dessa besök. Oerhört pedagogiskt att träffa representanter ur olika kyrkor och låta dem berätta om sin tro och religiosistet. Och väldigt intressant vad de olika valde att prata om när de fick den uppgiften! Vi fick givetvis ställa massa frågor, och vi är frågvisa… Kunde nog hållt på i evigheter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter trevligt!

Där i den katolska kyrkan har jag också varit, följde med cissi på en gudstjänst.. det var lite läskigt