fredag 14 november 2008

Smyggnostisk ett vanligt ord?

Det är mest studier i min skalle just nu. Och Jesus. Jo, ni hörde rätt. Mycket i kristendomen handlar förvåningsvärt om Jesus, och därmed läses det en himla massa om honom, både om den historiske personen och den mytologiska personen. Mycket intressant.. Finns dock mer om den mytologiska personen Jesus, säger jag såhär, utan att ta ställning såklart. För det bör man ej göra som religionsvetare.

Men.. I och med mötet med Svenska kyrkans Sabina så har jag börjat värdera om min anti-inställning till Svenska Kyrkan. Jag definierar min fortfarande inte som religiös, ens inte privatreligiös eller sökande. För er som inte vet det är "sökande" namnet på att de som "tror på något men vet inte vad", men som inte vill klassa sig till någon religion eller teologim, eller privatreligiös-ismen. Det kanske ändras. Vem vet. Det är iaf lärorikt. Både i studiesyfte och även i syfte i att vända på sina egna tankar och värderingar. Att läsa och höra tolkningar för hur folk upplever det som kallas Gud. Först måste man definiera begreppet Gud. Sen begreppet "tro", sen "religiös", "sökande" osv. Allt beror på hur man definierar begreppen. Om man definierar dem på ett sätt är jag religiös. Om man definierar dem på ett annat sätt så är jag det inte.

Sitter och renskriver lite föreläsningsanteckningar, och upptäcker att ordet "levertransplantation" inte finns i words ordbok. Det gör däremot ordet "smyggnostisk". Intressant. Vilket ord används oftast tror ni, eller mest, av dessa? Kan ju erkänna att jag inte ens trodde det var ett ord innan jag insåg att word ansåg det. Men vem litar på word?

1 kommentar:

Anonym sa...

Smyggnostisk? Tror ärligt talat nån måste ha hackat och lagt in det som ett skämt... jag kan inte tro att det skulle vara ett ord på riktigt... Man får väl fråga svenska akademien.
/Dvärghundspossen