fredag 3 oktober 2008

idag har jag kommit till insikt...

Okej, att jag kommit till insikt är väl att överdriva. Men jag har insett att religionsvetenskap inte är något jag vill satsa på vidare eller utbilda mig mer inom. Det är iaf ett steg på vägen att jag kommit fram till det, om ändå ett litet sådant. Även statsvetenskap har jag strykit från listan. 
Däremot har jag tagit mig en funderare över att söka till någon av dessa utbildningar:
-biomedicinsk analytiker(program 180 hp)
-biologi för naturvetare(program 180 hp)
-cell- och molekylärbiologi + etologi 1 (två kurser på 15 hp vardera)
-byggnadsingenjör (yrkesutbildning nackademien)

Och säkert en massa annat också. Jag vet liksom inte vad jag vill blir. Så tänkte om jag kanske ska läsa de där två fristående kurserna inom biologi och etologi. Blir jag klokare då? Känns iaf bättre än att börja på ett program.. Eller nått.

Nu till mitt dilemma: Pappa säger att naturvetenskapliga inte är lika softa som humaniora. På religionsvetenskapen så har vi i snitt 6 timmar i veckan i skolan. Resten egna studier, läsa och skriva en massa. Det är perfekt när man har hund. Inte borta mer än 5 timmar 3 dagar i veckan. Det är najs. Däremot så snokade jag nu lite på schemat för diverse "tyngre" kurser, dvs naturvetenskapliga. De hade mycket mer schemalagd tid om vi säger så... Kanske i snitt 2 heldagar i veckan, vilket iofs inte är så hemskt mycket ändå. Men det innebär en merkostnad för mig = HUNDVAKT! Och då kommer tanken upp i mitt huvud: Ska jag välja en utbildning där mitt schema passar med mitt hundägarskap? Vilken utbildning jag än väljer så kommer jag behöva ha hundvakt iaf en dag per vecka, det är rätt basic. Och hur jag än gör så är det ekonomiskt kämpigt att vara student. Liksom: 7400:- i månaden är under existensminimun, vad mer finns att säga om det? Jag fick dock ett skräckscenario i huvudet där jag fick lov att lägga 2000:- i månaden på hundvakt. Ohja, jag överdriver enormt. Det är vad det skulle kosta heltid ungefär. Inte 2-3 dagar i veckan. Men iaf, jag har några gratisvakter, och resten får man väl betala någon för helt enkelt. När man jobbar är det en annan sak, för då får man pengar, bra mkt mer än 7400, som man kan försörja sig med! Då har man råd med hundvakt. 

Visserligen kommer det bli kämpigt ekonomiskt hur jag än gör, det är liksom grejen med att plugga: att vara fattig några år för att sen förhoppningsvis få lite mer cash i plånboken än innan man började studera... Tror jag iaf?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jobbigt det där... För visst, när du börjar jobba måste du ju ändå ordna med hunden på nåt sätt, men som du säger har du väl mer pengar då och lättare råd att betala nån.
Samtidigt måste man ju i slutändan välja utbildning efter vad man är intresserad av.

Ursula Andersson sa...

Kan ju finnas någon annan student som du kan "bytlåna" hundvaktande med? Ja, inte dina kurskompisar förstås, men andra ...

Yrken inom humaniora är i allmänhet mycket lägre betalda också i slutänden. Något att räkna in i din kalkyl, eftersom det är många år du kommer att jobba.