torsdag 16 oktober 2008

Crux är en mycket speciellt hund.

I lördags när jag var hemma hos en vän på middag så inträffade en liten incident som innehöll Crux, Toto(vännens katt) och en säng. Crux älskar katter, på ett snällt sätt. Hon gillar att pussa på dem, gosa med dem och leka med dem om de vill. Hon älska den här katten också, som dock såg rätt skeptisk ut till hennes kärleksförklaringar. Senare på kvällen så satt värdinnan och gosa med katten i sängen, då hoppade Crux upp och KISSADE på katten.

Skrev tidigare i ett inlägg här att mina hundar är så väluppfostrade och uppför sig väl hos främmande. Jag antar att jag får ta tillbaka det. Det ingick dock inte i min begreppsvärld att min hund skulle sätta sig på en katt och kissa på den. Har någon annan någonsin hört om något liknande?

Efter att ha pratat med lite folk har jag fått två eventuella orsaksförklaringar: Dominans eller överslagshandling. Jag tror med på överslagshandling. Hon kan bli väldigt till sig och om sig med katter, jucka på dem och sånt. Vilket väl inte heller är speciellt normalt. Hon var ensam valp i kullen och lekte rätt mycket med uppfödarens kattunge som liten bebis. Så hon är rätt präglad på katter.. Hon hade ju andra hundar där också, men kattungen var tydligen roligare. Så när vi möter katter kryper hon nästan ur skinnet av glädje och fjäskar för dem...

Ska jag börja leta igenom alla flyttlådor efter hennes skruvar som tydligen hon har tappat allihopa??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan nog vara så att hon blir lite "knäpp" runt katter... om hon präglats på katter när hon var liten, så ligger det väl i ryggmärgen på henne så att säga att man SKA kunna umgås och kommunicera med en katt. När hon sen stöter på en katt som inte svarar på hennes framstötar, så kanske hon till slut blir så frustrerad att hon får frispel... *spånar*
/Dvärghundspossen

Ida Eklöf sa...

jag kan nog hålla med, för hon blir verkligen förvirrad ibland när katter inte vill hälsa på henne, och FRÄSER åt henne. Detta tycker hon är extremt underligt.. *s*