måndag 11 maj 2009

Frågor om mig och vovven.

Jag är nyfiken av mig. Därför har jag ett antal frågor jag vill fråga om dig och din hund. Svara i din egen blogg, och lämna länk i kommentarsrutan nedan.

1: Varför skaffade du hund? För att mitt liv känns tomt utan. Jag har så länge jag minns försökt omge mig med djur, och hunden är det perfekta sällskapsdjuret för mig, mitt liv känns tomt utan, det ger vardagen mening helt enkelt.

2: Varför valde du just den här hunden/rasen? Ville ha något som inte var lika krävande som en dobermann, samtidigt som jag iaf ville kunna jobba lite med hunden. Stod mellan pudel och dvärgpinscher, och fick veta att Yoda, som jag redan kände, skulle omplaceras och då nappade jag direkt.

3: Om du skaffar en hund till, blir det då samma ras eller någon annan? Varför? Om jag hittar en till dvärgpinscher med samma mentalitet så blir det en sådan. Men antagligen blir det en ras som har lite lugnare mentalitet.

4: Hur gammal är du/din hund? Jag snart 24, Yoda 2 år.

5: Varför valde du tik/hane? Har bara haft tik innan, och när jag hittade Yoda så fastnade jag för honom trots att jag var inne på att nästa hund skulle bli en tik. I framtiden blir det nog hanhund igen!

6: Bästa med rasegenskaperna? Alert.

7: Sämsta rasegenskaperna? Lättstressad, lätt till skall.

8: Bästa kroppsdelen på din hund? Pannan, framförallt när han rynkar den!

9: Bästa egenskapen med din hund? Hans personlighet, han är verkligen speciell och underbar.

10: Sover ni ihop? Om inte, var sover hunden? Ibland sover han i sängen, men inte så ofta eftersom jag har loftsäng. Då sover han i soffan under en massa filtar.

11: Favoritaktivitet tillsammans? Allt gos.

12: Hundens favoritleksak? Inte så mycket för leksaken, men "fluffen" är rolig! (fuskpälskrage från jacka)

13: Hundens favoritsysselsättning? Gosa.

14: Bästa minnet av stunder tillsammans? Oj, vi har sådana varje dag. Men när vi var på CU-kurs och han bara kopplade av..

15: Finns det något du skulle vilja ändra på med din hund? Få ned honom i stress och upp i fokus i träningssammanhang. Men det är något vi jobbar med. Samt att han ska bli tryggare och mer obrydd vid hundmöten.

16: Är din hund rädd för något? Framspringande hundar är äckligt.

17: Hur ser du din hund: som husdjur eller fulltalig familjemedlem? Familjemedlem helt klart.

18: Hur skulle din hund låta om han/hon kunde prata? Min hund kan prata! Han knorrar och har sig, och det är inte svårt att förstå heller. Han låter när han är frustrerad, vill ha mat, är hungrig, vill ha uppmärksamhet eller myser.

19: Vad ger du din hund för mat, och varför just den sorten? Jag ger Standart normal. Fungerar bra på honom. Vi ska dock gå över till BARF när säcken börjar ta slut.

20: Vilken uppfostringsmetod använder du dig av (mer Cecar Milan eller Anders Hallgren?)? Ingen av dem, men mer åt Hallgren-hållet än Millan-hållet....

21: Vilken sorts fästingmedel använder du? Inget förutom prob-schampoo.

22: Var hämtar du din främsta inspiration i hunduppfostran? Klickerträningsmetoder, från tränare som Åsa Jakobsson, Fanny Gott, Morten Egverdt mfl. Samt från personen i träningsgruppen.

23: Om du kunde klona din hund, skulle du då vilja göra det? Kanske.

1 kommentar:

Katta & Doriz sa...

Tack! Kul att läsa om andras förhållanden till sina hundar.