tisdag 30 december 2008

Nyår i Säffle

Jag befinner mig sen några dagar tillbaka i Säffle hos Luss och Micke för att fira nyår med dem och lite annat folk här i Värmland. Blir mycket hundträning, softa i soffan och snacka gojja(eller hund och annat då). Mycket trevligt! Micke har ett jättesött litet hus i ett litet villaområde utanför "stan".

Idag var vi på Säffle BK för lite lydnadsträningen. Inte den mest välkomnande träningsgruppen jag varit med om, men men.. Thats life. Yoda gick rätt bra när jag ignorerade omgivningen och fokusera bara på honom. Han är inte van vid den störningen och massa nya människor. Eller att matte blir nervös över att en massa nya människor står och kollar på henne när hon tränar.. *s* Vi började träna på hopp över hindar. Satte honom, gick över hindret och sa "hopp", han hoppade! Var inte svårare än så, nog inget moment vi kommer ha några problem med. Första gångerna snubbla han lite på hindret, som var så lågt som möjligt, vilket var typ 40 cm... men det sluta han med efter några repetioner.

Crux tränade jag bara lite kontakt med och att sitta still och kika när de andra tränade. Dock smälldes det fyverkerier en bit bort, hon kika lite mot ljudet och jag strunta i henne och fortsatte kolla på de andra som träna. Sen när jag återgick med fokus på henne igen för att träna lite utgångspostion så märkte jag att hon var lite låg, så satte henne bara, gav godis och gick en runda runt huset. Inget mer med det, vill inte göra en grej av att hon var lite låg efter smällandet, utan bara strunta i att försöka träna när hon var så. Men några minuter senare så var hon inte speciellt låg längre. Skönt skönt! Jag är jätterädd för att mina hundar ska bli rädda för smällar och fyverkerier. Ska göra mitt allt för att skydda dem från att bli berörda imorrn.

Gott nytt år på er!

1 kommentar:

Anonym sa...

Synd med tjurigt träningsgäng... Tur att det gick rätt bra ändå, den bäste kan ju bli nervös av kritiska blickar.

/Dvärghundspossen