tisdag 2 september 2008

Här är det luddigt.

Just nu önskar jag nästan att jag inte valt något humanitärt luddigt jävla ämne. Utan något naturvetenskapligt. Tex vatten kokar vid hundra grader i normalt lufttryck. Punkt slut. Inga tolkningar, inget beroende av den mänskliga faktorn, inget "men om" eller så. Efter att idag läst typ 300 (känns det som iaf) tolkningar om hur begreppet religion definieras och sen sitta och klura ut ur vilken förståelsehorisont de olika tänkarna tänker ur, och sen fundera på om de kanske ser det ur något mellanting eller kanske något helt annat. Människor är rätt komplexa varelser om vi säger så. Jag gillar såna ämnen, där man vänder och vrider på saker, men samtidigt gillar jag också naturvetenskapliga ämnen där saker är konkreta liksom mer lätta att på ett grepp om. Jag har ingen matteskalle iofs, men ändå. Ett grundämnes reaktioner med andra ämnen är inte lika komplext som hur ett laddat ord som religion definieras av diverse gubbar. *s* Man känner sig som att man omges av något luddigt skimmer, för man kan inte riktigt skilja på allt när man bara läser så kort och så mycket. Det är ju bara andra veckan av kursen, så jag hoppas att jag får lite mer klarhet i begreppen sen. Eller åtminstonde någon metod för att sortera ut det väsentliga som jag faktiskt behöver lära mig för att klara kursen ;)

Jag läser böcker som handlar om andra böcker som i sin tur handlar om en bok där författaren kommenterar en annan tänkares bok, som troligen bygger på en annan gubbes idéer. I vad jag läser just nu är inte sk. heliga skrifter någon ursprungskälla. (föresten, gissa på hur många definitioner det finns på begreppet "helig"!!!)

Har bara pluggat idag, inget uppröjande av rummet. Skulle behöva ta en liten paus och röja lite för att rensa skallen lite, just nu virrar det på rätt bra i huvudet kan jag säga. Hundarna fick en långis för nån timme sen, de är rätt nöjda. Ska se om vi kan träna lite kontakt jag och Crux sen.

Inga kommentarer: