onsdag 13 januari 2010

Att ha tv kostar!

Jag äger numera en tv. En tjock-tv, kan tänkas vara 28 eller 32 tum. Har bara scart-utgång, och antenn-hål då. Mycket spännande! Efter att ha gjort lite efterforskningar så insåg jag att det är dyrt att ha tv! Dessa utgifter kommer att dyka upp:
  • Tv-avgift på 2076:- / år
  • Tv-abonnemang med endast grundutbud 39:- / mån
  • För ovanstående måste jag pröjsa en digitalbox för 1000 spänn..
  • Diverse kablar för att koppla ihop eländet till datorn. Där har jag dock vänner som har dessa liggandes och bara vill bli av med dem. Annars skulle det bli minst 500 :- där. Tack snälla
Nu måste jag betala tv-avgift bara genom att jag faktiskt äger en tv. Jag betalar gärna, jag tycker det är viktigt med fri televison. En gratis digitalbox vore inte helt fel det heller. Ska jag betala tv-avgift så ska jag ju använda den som en tv, och då tillkommer ju de där 39:- i månaden. Så när jag räknar på det så kommer denna tv, som visserligen kostade mig exakt noll kronor, kosta mig 212 kronor i månaden. Plus en tusenlapp för boxskrället. Om ingen har en sån som bara ligger och skräpar? Det är dyrare att ha tv än jag tänkt mig, men studiemedlen höjdes nu 350 spänn så det har jag väl råd med...

1 kommentar:

Katta & Doriz sa...

Jag tillhör ju dem som inte gillar tvavgiften. Man betalar ju faktiskt två kostnader bara för att få se på tv. Typiskt Sverige.

Lägenheten ligger i Fjärdhundra på Mällerstavägen. I de sk "pensionärslängan". Jag är den enda under 70 som bor där, så lugnt och stillsamt blir det.... Men det känns faktiskt bra. Har börjat packa lite idag. Trots flyttfirma är det så mycket man måste fixa själv. Och på söndag ska mitt 490liters akvarium flytta. andra gör det åt mig tack och lov!