torsdag 8 oktober 2009

En skolvecka avklarad.

Idag var denna veckas seminarium, ett väldigt intressant sådant. Jag förstår dock inte hur man förväntas kunna behandla alla frågor på en timme, jag skulle kunna diskutera frågorna i timtal. Denna vecka har vi iaf läst Hylland Eriksens bok "Etnicitet och Nationalism" och sett en film som är en serbisk skildring av krigen på Balkan/Jugoslavien på 90-talet. Var riktigt intressant hur andra uppfattat hur nationalismen framställdes i filmen, och ur vilka perspektiv och med vilken förförståelse de sett filmen. Kan säga att jag inte hade speciellt mycket kunskap om konflikten innan filmen, och inte nu efteråt heller. Sjukt att jag har så lite kunskap om något som ändå skett så nära i både tid och rum. Min lärare tog upp att hon växt upp med att omgivningen gestaltat serberna som "ondskefulla", och att det påverkat hennes förförståelse för filmen. Samtidigt tog vi upp hur egentligen medias framställningar av tex talibaner egentligen påverkar min generations(och framförallt yngres) bild av muslimer, något som man kanske kan se tillbaka på om tio år, vilka värderingar vi omedvetet skapar oss om "dem" utifrån vilka av "deras" egenskaper som stereotypiseras.

Nu ska jag städa upp lite här och förbereda lunch innan en gammal kurskamrat till mig kommer över på lunch! Ska bli trevligt, blir nog mycket snack om religion och hundar. Bra kombo? *s* Ska sätta igång och läsa nästa veckas bok, "Den föreställda gemenskapen". Våra lärare har "varnat" oss för att boken är jättesvår och krånglig. Det är akademiskt språk och något invecklat, men såpass att den kräver en så enorm varning kändes inte så befogat. Nu har jag visserligen inte läst mer än 60 sidor, men än så länge känns den inte exceptionellt tung.

Inga kommentarer: