fredag 4 juli 2008

Kabelstrul

Följetången när det gäller mitt tvtittande: Inget tvtittande ännu. Glapp i antennsladden, köpte en ny för att sen upptäcka att det bara fanns ett antennuttag i väggen. JIPPIE! Då blev jag lite grinig, var tvungen att äta lite för att kunna tänka på hur jag ska lösa det. Tydligen finns det adaptrar nere på maxi för ändamålet. Så det ska jag kika efter. Och köpte en sladd för mkt så kan lämna tillbaks den andra nästa vecka. Varför ska det vara så svårt?

Idag hade jag tänkt att tanka eftersom det ligger precis på gränsen. Men nere vid OKQ8 så ville det sig inte. Automaterna där man kör med kort var det systemfel på och de med kassa funkade i 95:an på. Så det sket sig. Jag har visserligen en dunk i bakluckan i reserv när det blir soppatorsk, så ingen fara. Dessutom försöker jag minska mitt bilkörande till när jag verkligen behöver det. Om jag bara ska köpa lite saker så kan jag ta cykeln, det mår alla bättre av (miljön, min plånbok och min kropp).. Det kanske var något som hindra mig från att tanka mer än det hutlösa priset för soppa.

Jag är lite kluven till det här med bensinpriset. Det kostar aldeles för mycket pengar att tanka, framförallt med tanke på vad själva bensinen egentligen kostar. Mer än hälften är antagligen skatter. Jag tycker inte det ska vara billigt att spotta ut avgaser, absolut inte, men det finns gränser för hur dyrt det ska vara. Jag har en bil som drar 0,5-0,6 milen vid blandad körning, så det är egentligen inte mycket pengar. Men det blir dyrt att tanka, och att åka bil till ett jobb i tex uppsala, bro eller västerås är inte på tal, det drar aldeles för mkt för att det ska bli lönsamt för mig. Men samtidigt så kan det vara billigare eller likvärdigt med att använda andra färdmedel. Jag är kluven i den här debatten. Jag vill ha billigare soppa (10:- litern kanske?) men samtidigt så inser jag att det blir mer bilanvändande och påverkan på klimatet då. För mig är det en ekonomisk fråga. Och jag har alltid varit och kommer alltid vara snål. Eller ekonomisk, om man nu vill kalla det det.

Inga kommentarer: