fredag 25 juli 2008

Stiltje och brödbak.

Det händer inte så mycket här, det är mest väldigt varmt och då kan man endast göra väldigt lite. Håller på att baka bröd, ett recept som står på baksidan av vetegroddspåsen, fast rätt så mkt ändrat. Gott kommer det förhoppningsvis bli.

En av anledningarna till detta brödbak är att jag senaste dagarna börjat läsa "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson. Det är en bok om matfusket, om vad vår mat innehåller, och det är allt mer sällan just mat som är huvudingrediensen i det vi köper. Brödindustrin är inte värst, men efter att ha stått vid bröddisken på ICA och läst på förpackningarna så kände jag mest att jag ville ha eget bröd. Som innehåller det jag vill ha. För det finns inte så många bröd jag tycker duger, och det blir ingen större variation när man köper samma hela tiden. Så nu ligger degen med linfrön, dinkelmjöl, rågmjöl, psylliumfrön, solrosfrön, morötter och lite annat gott och jäser. Jag vet vad jag får i mig helt enkelt. Och hur mysigt är det inte att köra ner händerna i en varm jäsande det?


Inga kommentarer: