onsdag 17 februari 2010

Tandstatus konstaterad.

Idag kände jag att jag verkligen behövde gå till tandläkaren pga vissa smärtor och inflammation i tandköttet vid en av mina visdomständer. Typ smärtor som gör att man inte kan äta och typ svimmar när man är där och petar. Min smärttröskel är extremt låg.

I alla fall, fick en akuttid och åkte dit. Passade på att ta den vanliga undersökningen också, kolla efter hål och sånt. Min tandstatus är bra! Inga hål, pyttelite tandsten på några tänder men annars inga problem! Alla fyra visdomständerna är uppe dessutom, och växer rakt och fint. Glad för att jag inte ärvt så mycket att min fars sidas tänder... Undersökningen gick iaf bra, även sköljandet av den lilla fickan i tandköttet. Iaf när jag blundade och försökte tänka på annat än det sprutliknande föremålet de stoppa i käften på mig. Härligt att min spontana reaktion när de förde en spruta mot min mun var att kasta mig bakåt. Så gått det går i en tandläkarstol då.. Knepet var att blunda och tänka på något trevligare, som att kunna själva utan smärtor i käften tex. Det funkar dock inte när det gäller sprutor med nålar på. *ryser*

Nu har jag inhandlat Hexident som jag ska behandla eländet med, och fått noggranna instruktioner om hur jag ska borsta för att undvika framtida problem. Dags att nu, 17.45, äta dagens första måltid som inte består av kaffe, filmjölk eller pyttebitar mjukt bröd..

1 kommentar:

Ellen sa...

Grattis! till fina tänder alltså, och bra att du kikade upp det.
/Ell.