onsdag 10 februari 2010

"När kom du på att.."

Konstiga frågor människor kan ställa varandra:
När kom du på att:
- du inte ville ha barn
- att du är gay/flata
- att du inte vill ha hund
- att du inte gillar att dricka dig full
- att du tycker om att läsa DN
- att du inte tror på Gud
osv

Folk ställer konstiga frågor. Det är väl inte saker man kommer på, det är väl sånt man känner. Känner man att man inte gillar att bli full eller inte vill ha barn så vill man väl inte det, det är inget som man kommer på över en natt. Tror jag iaf. Samma sak som att jag frågar en kompis utan hund: "När kom du på att du inte vill ha hund?" som om det vore den mest självklara saken i världen. För mig är det självklart att ha hund, för andra är det inte det. På samma sätt så ser vissa barn som något självklart, andra inte. Att man får sin sexuella läggning ifrågasatt på så vis är inte heller speciellt ovanligt, både från heteros/bi/trans/queers/homos. Det känns som att man skulle vaknat en dag och känt "oj, jag är nog lite attraherad av kvinnor idag".

Min lilla egna slutsats är att när man bryter mot normer så får man frågan om när man "kom på" att man skulle bryta mot denna norm. Saker som är självklara för en del är inte självklara för andra. Det är det som är härligt med människor, att vi är olika och gillar olika saker. Ibland. För det mesta gillar vi samma saker, och är rätt enkelspåriga, iaf många av oss.

Inga kommentarer: