måndag 23 november 2009

triangelhandel?

Är triangelhandel egentligen så dåligt? Nu är ju den som skedde med slavar, silver, bomull osv tidigare i historien ju inte direkt försvarbar, men jag tänker på idag. Låt säga att jag har ett par stolar jag inte behöver, men jag behöver kuddar. Kompis 1 har ett par kuddar med behöver en soffa. Kompis 2 har en soffa över men saknar stolar. Alltså ger jag stolarna till kompisen med soffan, som ger soffan till kompisen med kuddarna, som ger kuddarna till mig. Alla nöjda! Detta har ett ord som jag inte hittar just nu, men jag tycker det är ett bra system. Tjänster och gentjänster. Soffan jag hade förut, den fick vi att L´s pappa när vi bodde tillsammans, och sen fick en kompis till mig den ett tag, innan jag fick tillbaka den(hon hade inte plats längre). Sen ville jag ha en annan soffmöbel och L fick tillbaka denna soffa. Den har gjort nytta hos många utan att kosta mer än bensinpengar för transport av den. Innan den kom till mig och L hade den förresten stått på en pastorsexpedition, så den hade nog ett rätt stillsamt liv innan den började åka land och rike runt.. ;)

1 kommentar:

Katta & Doriz sa...

Hur gick den gamla slagdängan "En rostig spik mot en cykelpump, en cykelpump mot....)
Tycker det är ett oerhört bra sätt att göra affärer på. Jag och mina vänner gör ofta så. Bra för miljön också eftersom sakerna hela tiden återanvänds! Mina gamla köksstolar bor numera hos en kompis systerson, jag har fått en bänk av en annan kompis som gav ett akvarium till mostern. Så det går runt hela tiden! Dessuotm lånar vi saker (tex möbler) av varandra. Mitt gamla arvebord jag inte får plats med bor hos en kompis. En dag kanske det kommer tillbaka igen.