fredag 27 juni 2008

Vad händer??

Förslag efter förslag droppar in på hur _man_ ska begränsa den oönskade aktiviteten på internet. Till att börja med så omröstas det om FRA-lagen i Sverige och det blir ett ja till denna. Ännu ett steg till ett övervakarsamhälle. Vi övervakar miljoner för att ev kunna få fast en eller två personer. Det är en sjukt dum idé. Om jag vore terrorist skulle jag till att börja med inte planera dåd via mail, och om jag gjorde det skulle dessa vara krypterade så att de inte skulle kunna fastna i något filter. Vad händer med vår personliga integritet? I princip allt man gör på nätet går över gränserna, det jag skriver på bloggen passerar över Sveriges gränser. Mail jag skickar går över gränsen. ALLT. Att jag känner mig kränkt, det är inte starkt nog för att uttrycka känslorna kring allt.

Inte nog med detta. När jag läste Dagens Nyheter imorse fick jag även veta att en estnisk EU-parlamentariker anser att vi bloggare förorenar cyberrymden. Marianne Miko vill ha en ökad kontroll i bloggvärlden, veta vem som skriver vad och varför. Jag skriver för att jag tycker, jag finns, jag andas och det är min rätt att få uttrycka mina åsikter. Jag är väl medveten om att det finns mycket skit på internet, att man kan bli lurad. Men detta gäller i alla medier: KÄLLKRITIK. Det har jag iaf fått lära mig i skolan. Och detta gäller alla medier. Ingen är neutral. Ingen.

Övervakning gynnar inte yttrandefriheten.

Jag har länge varit positiv till EU. Börjar ställa mig mer och mer skeptisk.

Skulle egentligen deltagit i en demonstration imorrn, ang FRA-lagen. Men det är för mycket uppmaningar till våldsaktioner på sidan för "demonstrationen" som ens inte verkar ha ett tillstånd. Så jag avstår, jag stöder inte våld som metod.

Inga kommentarer: