onsdag 14 april 2010

Att handla mat.

Att handla mat är verkligen hemskt. Trots att jag valt bort kött ur kosten, och därmed väljer bort en hel del i butiken som jag har lite moraliska problem med att köpa, så är det skitsvårt. Som att köpa grönsaker. Vilka är bra? Säsongsodlade svenska grönsaker naturligtvis. Där försöker jag ha koll. Men sen då, växthusodlade tomater, frukt odlat i något exploaterat u-land där det egentligen kunde odlats mat till de som bor där.. Allt finns ens inte kravmärkt, om jag skulle ha råd med det. Bananer och morötter blir alltid krav, för det finns som krav-märkt. Annat är det sisådär med.

Sen kommer man till annat, vad ska man äta? Inget är bra. Det ska vara bra fetter, bra kolhydrater, bra proteiner. Det sista är lättast att hitta. Bönor och liknande är perfekt. Och sojaprotein. Men hur tillverkas de? Bra fetter är svårare. Vegetabiliska för det mesta, men äter även mjölkprodukter. Där kommer ett nytt problem. Alla mjölkprodukter är inte krav-märkta. Finns de som krav köper jag dem, annars köper jag vanliga varianten.. Med dåligt samvete. Ost är min last, den finns sällan som krav. Dessutom är det mjölk + löpe(kalvmage). Och dyrt. Men ack så beroendeframkallande. Och den ska vara lagrad, mycket lagrad.. Och dyr. Inbillar mig att mina problem i matbutiken skulle vara mindre om jag inte levde på studentbudget utan kunde lägga massor med pengar på ekolådor och bara ekologiska produkter.

Ibland känns det som ett under att jag ens får med mig något hem från affären....

1 kommentar:

Katta & Doriz sa...

Har också de problemen när jag ska handla mat. Fast jag väljer bort ekologiskt för att jag inte har råd. Hade jag haft det hade jag köpt allt ekologiskt. Så mitt dåliga samvete gnager. Men vad gnager värst; samvete eller hunger?
Jag försöker i alla fall köpa det mest skonsamma för miljön, närodlat och som du väl lagrad ost ;-)